måndag 3 juni 2013

En ensam tulipan

Äh, jag lade till bilden innan jag skrev texten och nu vet jag inte hur jag får in den däruppe. Därför får den bli här. Gubben har klippt gräsmattan. Det doftar gräs genom det öppna fönstret i kammarn. Alla holkar har fått sina gäster. De har fullt upp. Flitigast är den svartvita flugsnapparen. Den ser så liten och tunn ut i den stora vita holken. Hackspettparet vet jag inte var de bor. Jag kan ju inte  höra dem heller. Man har sagt att de har ett speciellt läte. Jag ser dem  ju. Ofta. De lämnar då huset ifred och ger sig bara på träden. Jag har inte "somrat" till det ute med pynt, vaxdukar och sånt. Inte än, har inte haft rätta lusten och orken för det. Jag gör det då jag kommer tillbaka från SDRs kongress. Jag har fått två pepperoniplantor. De blommar allaredan. Den här gången ska inte pepperonifrukten hamna i dammsugaren! De behöver större krukor. Det får jag ordna idag. De här två ska få vara ute och härdas och pollineras naturligt. Den förra pillade jag ju på med mårdhårspensel. Det blev EN pepperonifrukt. Det var ju ingen god avkastning. Så nu testar jag naturmetoden. Hejsvejs så länge. Var rädd om dig. Gör det du tycker om. Jag längtar efter att vara på sjön vid sommarstugan, jag....med fiskespöet.
 

Inga kommentarer: