måndag 3 juni 2013

Sommarexplosion...Försommaren liksom bara försvann

Allt formligen exploderar ute nu. Det är så fint med blommande hägg, rödbläran och spireorna. Här blommar nog syrenen lagomt till helgen eller där nästa helg. Det ÄR tidigt. Just nu blåser det friskt vilket är skönt för då slipper jag de förbenade myggen. Värmen har kläckt mängder. Å andra sidan så saknar inte fåglarna mat. Det var tråkigt den där kalla våren och sommaren då de inte hade nog med mat åt sig själva och sina ungar. Katten jag har struntar i allt levande ute. Han kan titta på dem men han jagar inte något annat mer än sin kompis Simba. Han har inte snabbheten och uthålligheten som krävs för att jaga effektivt. Han påminner mer om tjuren Ferdinand än sitt eget släkte. Går vi för långt så ska han ju bäras. Sen så ser han ju dåligt. En gång kom han ju hem med en fågel. Jag undrar jag, om inte Simba gjorde förarbetet där?! För Simba jagar bra.

Idag blev det matjessill, potatis, gräddfil med dill och gräslök. perfekt mat i värmen. Tog vår egen gräslök. Jag fick gå försiktigt dit de var för där är gräsmattan full med åkerbärsblommor. I år månntro jag låter bli klippa den gräsmattebiten. Kanske det blir bär då?
Blommande rödblära
Gullvivor

Inga kommentarer: