söndag 15 juni 2014

Tio lustrum eller fem decennier eller ett halvt sekel plus ett år...och tre dagar.

Jamen alltså, vad bloggen min får stå tillbaka när allt rullar på som det gör med arbete och trädgårdsjobb och allt det vanliga som jag ska hinna med när jag inte jobbar. Jag hinner inte ens promenera! Jag slöar verkligen till emellanåt! På fredag är det midsommarafton. Det är en ljuvlig tid nu ute i naturen. Hittills har det varit mestadels fint väder. Just nu är det en aning kylslaget men ändå skönt. Det är mycket pollen i luften så jag är tacksam för regnet som kommer och sköljer ner frömjölet till marken. Allt som är ute blir täckt av ett gulgrönt lager frömjöl när regnet har uppehåll. Det är vi alla rätt less på.

Just nu har katten Mojo gått över till grannen för att jaga möss. Sitter uppe och väntar på att han ska komma in för natten. Det är sådär sommarljust som det bara kan vara den här årstiden. Midsommarnatten är årets ljusaste natt. Sen vänder det och blir åter dunklare allt eftersom tiden tickar på. För tre dagar sen fyllde jag år. Raraste dottern min ( Lilla mamman) hittade på att alla som ville, fick lägga en slant som skulle gå till en resa ner till Ystad där jag har allra bästa vännen min. Så lilla mamman bjöd på födelsedagsmiddag idag hemma hos sig och överlämnade den speciella presenten och ett kort med allas namn på.
Jag är jätteglad  och tacksam! Stort tack! Jag fyller ju verkligen inte jämna år. Men jag är också glad och tacksam över att få fortsätta fylla år....och för varje dag jag får. Det är inte alla förunnat.

Alldeles nyss gjorde jag smeten till sockerfria kokostoppar. Lät den stå för länge i kylen.  Den blev väldigt smulig.  Smulade ner min smuliga "smet" i lite mindre bullformar eftersom det var stört omöjligt forma några toppar av den. Nu har jag gräddat dem och det blev alltså liksom lite platta kokostoppar i flottiga formar. De står och kallnar på spisen. Sen åker de in i frysen. Jag köper choklad imorgon att smälta och ringla över så det ser mer sofistikerat ut. Om det nu nånsin kan se sofistikerat ut med flottiga pappersformar?
Bestämmer mig för att: Flottiga Pappersformar Är Petitesser.

Förresten, igår skulle jag ha en tv kväll. På tv 4 Film var det "Bristande bevis" med  Sir Philip Anthony Hopkins. Den började bra. Den fortsatte bra. och efter en tredjedel av filmen så somnade jag när det var reklampaus. Vid Krakows alla grodor!!! Jag är skitsur för det. Jag MÅSTE ju få veta hur det går!
Är den någon som har denna film så vill jag gärna låna den.

Idag kom det ett par som skulle hälsa på. Jag hade fullt upp ute och ville bli klar för att sen komma efter in till dem och gubben min. Men jag glömde säga det. Jag bara tänkte det. Så när jag var klar och skulle gå in till dem allihop så hade de redan farit. Å, vad otrevlig jag kände mig! Attans skit! Vad ska de tro om mig?
Nå, gjort är gjort. Jag får skärpa till mig på den fronten och inte vara så otroligt tanklös och disträ.

Katten kom hem.  Bäst jag lägger mig nu. Hejsvejs!







Inga kommentarer: