söndag 1 juni 2014

Lammkotlettgryta

Grytan puttrar på spisen. Egentligen ska man ha en tanginegryta men det går lika bra med gjutjärnsgrytan och locket på glänt. Rörde ihop en marinad på rapsolja, chilisås, några hackade vitlöksklyftor, lättsaltad soja, balsamvinäger och en burk skivad  ananas med spad. Ananasen skar jag i mindre bitar. Ananas mörar köttet. Som kiwi. Marineras max ett dygn. Nu marinerade jag bara några timmar. Lyfte ur kotletterna och brynte dem runt om. Hällde på marinaden och skalade två frusna stora tomater som jag hackade ner i grytan och så lite vatten. Nu får det koka ihop i några timmar. Vattnet ska koka bort och kvar blir en smakrik mustig sås med jättemöra kotletter. Ris till. Eller bröd. Eller potatis. Eller grönsaker. Vilket som...

Årets första gräsklippning utförd. Vi behöver verkligen ett uppsamlarkit på trädgårdstraktorn. Det hade underlättat. Nu måste jag nog ut och räfsa gräsklipp och forsla bort lite löv. Ett flugsnapparpar har flyttat in i holken. Lite svårt se om det är talltita eller flugsnappare. Svalorna är tillbaka. De var borta ett par dar.

Jag har fått några plantor av dottern. Jag trodde det var blåeld men det är nog vallört. Funderar på var jag kan sätta ner den så den får vara ifred för traktorer och gräsklippare. Den är invasiv så den ska inte ner i någon rabatt. Kanske uti ladan? Bladen är jättebra att låta förmultna som marktäckning kring tomatplantor och bärbuskar. De innehåller mycket kalium. Man kan göra gödselvatten också. Jag är inte så road av det. Gödselvattnet brukar bli fullt med äckliga fluglarver och dra till sig äckliga varelser. Hellre då marktäckning och förmultning. Nässlor och rallarrosen är bra till kompostering. Ta dem innan de går i frö!

Nu går jag ut och härjar runt lite. Insuper allt det gröna och gödslar där det behövs...


Inga kommentarer: