måndag 25 augusti 2014

Godaste soppan serveras idag!

Fick ett recept på en enkel, billig soppa som är väldigt god. Sen är den också så enkel att variera. Ta nu en lite större kastrull än den jag tog, så slipper du riskera att det kokar över.

Brittas kycklingsoppa eller fisksoppa
1-2 matskedar olja eller smör
1 hackad gul lök
1/2 kyckling eller 4-500 g fisk
2 tärnade äpplen
1/2 matsked curry
2 dl grädde, ta den sort som passar dig.
2 pkt krossade tomater eller 2 burkar. Går bra också med passerade.
1 matsked tomatpuré
1 liter vatten
2 buljongtärningar eller fond. Kyckling, fisk eller grönsak. Jag tog grönsak eftersom det går ha till allt. Det blir mer smakrikt med de andra..
Djupfrysta grönsaker av något slag som du gillar. Idag tog jag lite sommargrönsaker. Inget måste. Du kan också hoppa över det.
Salt och peppar efter smak.

Fräs löken, tillsätt äpplena, curry och fond eller tärningar. Har du kyckling så låt den koka med från början. bena ur den sen i bitar. Har du grillad kyckling, behöver den inte koka lika länge. Då benar du ur den innan du tillsätter bitarna. Tar du fisk, tärna den i ca 2 cm bitar, koka soppan först utan fisk, tills allt mjuknat. Tillsätt fisken i slutet så kokar den inte sönder.

En god soppa att bjuda på med bröd och ost till.  Ha i mattermos när man ska ut i skogen. Gillar du hetta, tillsätt chili eller sambal. Variera nångång med vitlök. Går bra frysa. Koka potatis, ris eller pasta i den om du vill ha den mer som en gryta. Då går det sämre att frysa ner den. Kokar du fisk, kan du koka ägg, skala och dela dem och lägg en-två halvor i varje tallrik.

Det här superreceptet måste jag bara dela med mig. Varsågoda. Smaklig måltid. ( Min soppa blev kraftigare än den soppa som vännen bjöd på?  Misstänker att det var minst 5-6 dl grädde i vännens soppa . Ja det går ju det också.  ;-)  )

Inga kommentarer: