fredag 15 augusti 2014

Norrländska delikatessen Surströmming!

Det äter vi ofta. Med kokt potatis, lök, vanligt hårt tunnbröd och smör. Ibland med strimlad purjolök, dill, gräddfil och tomat. Mjukt tunnbröd som man rullar ihop till en klämma. Idag smakade potatisen källare. Överlag har köpespotatisen blivit sämre. Det är inte alltid jag får fatt i den fasta, gula, urgoda potatisen. Den som alltid fanns när jag växte upp. Potatiskvalitén är verkligen inte vad den har varit.

Vid premiären som alltid är under augusti äter vi Oskars för den brukar vara bäst, sen blir det lite olika sorter. Under senvintern och efter nyår äter vi Kallax surströmming. Den är god ända fram till nästa premiär. När vi är lite lata, köper vi en burk surströmmingsfileér. För mig och gubben min är surströmming mer vardagsmat än för de flesta. Men den godaste vardagsmaten! Surströmming kan man äta hur många som helst av. Det är löken som kan ge problem. Jag brukar koka upp lite vatten med lök och sen slå bort vattnet. Eller så kan man steka den lite hastigt med lite smör. Jag skalar bort skinnet på surströmmingen. Men det är jag nog nästan ensam om.

Det finns en hel uppsjö olika tillverkare. Var och en har sin egen design. Idag googlade jag på surströmmingsburkar. Då fann jag den här :
Och den här:

Jag har ingen aning om hur strömmingarna i den övre burken smakar. Surströmming är ju en jäst, mjölksyrad fisk. Processen brukar ibland få burklocken att bågna. Jag har aldrig sett en surströmmingsburk med öppnare som den på bilden. Jag blir lite misstänksam. Nångång ska jag smaka. Om jag kommer över en burk.

Barnmatsburken är bara fejk. Kul fejk!

Angående design så har Oskars lite retrostuk, Kallax blåa och svarta burkar är okej. Höga kustens burkar också. Röda Ulvens är röd ylande varg mot gul botten. Isch! Många märken skulle behöva få sig en uppdatering i designen. Samtidigt är det där lite heligt. Surströmming ÄR heligt. Jag vill veta vad det är jag köper. Jag vill känna igen mina favoriter.

Efter att ha googlat och sett vilken uppsjö det finns av olika tillverkare så vill jag testa fler burkar . Utbudet i butikerna ICA och COOP är faktiskt lite snålt. Är det mer i sk. delikatessbutiker? Det ska jag kolla upp. Lägga av lite matpengar till surströmmingsinköp. Be ambulerande vänner och släkt hålla korpgluggarna öppna.

Det kommer att gå fint, det här!

Förresten. För oss som älskar surströmming så luktar den vansinnigt gott, så snålvattnet rinner till.
Före maten. Efter maten är det INGEN som tycker det luktar särskilt gott. Möjligen flugorna.

Andra spyr av bara lukten. Oftast sörlänningar. Det har faktiskt förekommit att nån haft surströmmingsfest söderut och inte förvarnat eller informerat grannarna innan. En granne hade då ringt polisen. Haha!

Vad dricker man till? Det är olika. Min sambo dricker alltid mjölk till. Inget annat. Före och efter kan det vara öl och nubbe. men under tiden han äter suris är det mjölk som gäller.
Jag tar gärna lättöl till.

Många passar på att ha fest. Det är som sagt olika.








Inga kommentarer: