tisdag 26 augusti 2014

Skymningsblåbär och Helig Birma i Skogen

Mojo ville verkligen att vi skulle ut en sväng. Så jag drog på mig stövlarna, halsduk och jackan (på grund av halsont och snuva) och så begav vi oss ut en stund. Trots att det var dunkelt i skogen såg jag enstaka stora blåbär som jag förstås bara måste plocka. En och en, för hand. Snart var ena näven överfull så jag tömde jackfickan, bad en stilla bön om att inte ramla eller klämma till fickan på något vis. Fyllde den med de fina bären. Under tiden satt Mojo och mådde väl - mitt i allt blåbärsriset.

På skogsspaning!
Blåbärsögon i blåbärsskogen.
Han trivdes så bra där han satt och kom inte efter förrän jag var utom synhåll. Då först fick han bråttom. Blåbären i fickan klarade sig ända hem. Det blev drygt tre deciliter stora blåbär. Hällde över dem i en liten frukostskål, fyllde på med lite svartvinbärssaft och färska teblad från en växt som luktar citron som jag fått från Rosengård, Sol-Kraft i Skellefteå. Inte citronmeliss. Jag vet inte vad växten heter? Kokade opp vatten och hällde på så att jag fick en sorts bär-thé dryck. Känslan att hålla i en skön skål och dricka. Fiska upp ett bär då och då med sked. Tebladen ger blåbärs/svartvinbärs drycken en exotisk touch. Det smakar magiskt gott!

Inga kommentarer: