söndag 10 augusti 2014

Hoppande skalbaggar vid uttorkade vattendrag

Nu när temperaturen sänkt sig till mer komfortabel nivå bestämmer jag mig för att gå ut i skogen. Iförd i tunna heltäckande tights, kompressionsstrumpor och en tunn t-shirt och sköna skor plockar jag med mig nitroglycerinpuffen, villar bort katten på gården och smyger iväg utan söligt, fyrfota, jamande sällskap.

Jag går efter byavägen åt väster, tar av först till vänster på en traktorväg vid bortre kurvan och kollar in bär- och ätbart-förekomsten där tills jag kommer fram till luftelledningarna, bortom dem har gräset vuxit sig rätt högt så jag vänder tillbaka till byavägen och fortsätter inåt.  Tar sen av till höger in på den lilla skogsvägen.

Längs den brukar det finnas några små vattendrag. Alla är uttorkade. Då jag passerar det första vattendraget ser jag stora, mörka, konstiga skalbaggar som HOPPAR omkring. Hu! Det har jag aldrig sett förr. Så stora kryp vill jag inte ha knastrande under sulorna! Tvingar mig själv att se närmare på krypen.  Å, det är ju inga skalbaggar. Det är de pyttigaste, minsta grodor jag någonsin sett! Ungefär en och en halv till två och en halv centimeter långa och mycket söta. De där minigrodorna finns vid varje uttorkat vattendrag efter den här skogsvägen. Aktar mig för att trampa på någon. Samtidigt håller jag ett öga på växtligheten runtomkring.
Jag måste ju också se upp för spindlar och spindelväv från utstickande grenar. Nån fästing kan komma ovanifrån. (Jo, jag har det lite sådär halvfobiskt, nästintill neurotiskt i mitt huvud, när jag är i skogen.) 

Sakta ner farten går inte. För väl inne i skogen kommer ju förstås myggen. Vid Fällfors alla laxar! Att jag inte tänkt på att preparera mig innan jag gick hemifrån. Efter en halv evighet och mycket viftande kommer jag äntligen ut på byavägen igen. Vid Gravlund 7. Går längs efter den vägen ända hem. Jag ser även två rovfåglar, en liten och en lite större. Svalor ser jag förstås. Någon skogsduva och vanliga småfåglar. Ingen älg, ingen räv, inga rådjur, inga bävrar, inga ormar denna gång men rävspillning..

Inga kommentarer: