tisdag 24 februari 2009

Hälsocentralen

Har tillbringat hela förmiddagen där med en ung liten trevlig speta som var lite nervös i början men det gick bra se vad hon sa. Japp, jag är fortfarande 175 cm lång och väger alldeles för mycket. Blodtrycket var fint, blodsockret likaså. Ordinerades massor av motion, tallriksmodellen och en massa andra goda råd enligt socialstyrelsen och folkhälsoinstitutet.

Härnäst blir jag kallad till läkaren, syncentralen och en gång till hos spetan för att kolla alla värden igen. Därefter är det koll var sjunde månad. Jahapp.
Sammanlagd viktnedgång från start är -5 kg. Kul!
Det är härligt slippa sockersuget med den här GI-nära noll kosten.
Glömmer dricka tillräckligt mycket. Det fordras minst 1,5 liter vätska per dag.
Blir det för lite börjar jag må illa.
Ingefärste med lite kanel är obligatoriskt vid 21-22 tiden.

Boken jag beställde tidigare hämtade jag idag. Diabetes Inte. Lars-Erik Lisfeldt.
Ska läsa den ikväll. Förresten, jag fick ingen blodsockermätare. Shit! Glömde fråga.
Jag är nog världens medgörligaste patient. Jag tror jag har så fullt upp med att avläsa och hålla koll på vad som sägs så jag hinner inte ifrågasätta, fråga eller tänka. Det kommer efteråt.
Eller så är det mitt posttraumatiska syndrom?... skit samma. Efterååååt kommer jag på en hel del. Jag som skulle haft en lapp med mej. Glömde lappen hemma.

Idag saknar jag många. Det finns sånna dagar. Riktiga sakna-dagar.
Gräver ner mig i bedrövligheten. Det går inte över. Det går ALDRIG över.
Men ibland finns det bara där. Ibland mer. Idag väldigt mycket. Alltidheten.

Skönt är då att vädret också alltid är. Idag är det snöfritt, nej, vad säger jag. Snö finns det väldigt gott om, juh. Det är första yrsnöfria dagen idag på fyra dagar. Klar, molnig himmel i olika nyanser och mycket sol har det vart. (det lät knäppt men sant) Ska bli jätteskönt slippa snörök på väg hem. Gör någonting bara för att du kan. Det ska jag. SMS-terra dotra bara för att jag KAN. Kram alla!

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Hej där.
Ja snart är du en liten speta som är så duktig att gia.Du är kanonduktig.Bra att värdena var bra.akta dig för mortion,tror det är farligt,hi,hi.Fullspäckat jobbschema med resor hit å dit.vet ju vad du tycker att det är KUL att resa.Nej det är ju jag som tycker det är kul men det var så länge sen så jag vet inte hur man gör.Ha en bra dag min bästa vän.