måndag 9 augusti 2010

Himmelskt gott

Vad ska jag kalla det här då? Pajpizza typ.
Deg: 4 dl mjöl, 1 1/2 tsk bakpulver som blandas, 50 g smör, nyp ihop det med mjöl och bakpulverblandningen, 1 1/2 dl mjölk. Rör ihop, är det kladdigt, sätt bara till lite mer mjöl. Tryck ut i smord långpanna, Skiva tomater och lägg ut över hela botten eller ta krossade tomater. Skiva vindelrökt skinka tunt, hacka den och strö över, Riv västerbottensost över alltihopa. Grädda i 200 grader i 15-20 min tills den bubblar och fått färg. glöm inte strö osten på kanterna oxå. Skär i munsbitar. Den är nästan godare avsvalnad än varm. Inga kryddor behövs. Kanske lite färsk basilika och persilja om du har.Sabba inte de naturliga smakerna. De räcker gott och väl.

Sparvhöken har ryttlat över ängarna hela kvällen. Stackarn hade ingen jaktlycka. Den dök flera gånger men kom lika snabbt upp igen. Det var fascinerande att se hur den jagade. Sen kom korpen västerifrån och jagade bort den mot öster.

i sommar har barna och jag sett en örn. På en liten smal skogsväg. Först såg vi något som såg ut som ett bylte på vägen. Sen rörde byltet på sig. Då vi var drygt fem meter ifrån med bilen så vred den på huvudet och vi såg en stor kroknäbb titta på oss i några sekunder. Därefter högg den tag i vad det nu var den hade och spände ut vingarna och lyfte. Vingarna var hela vägens bredd. Barnen ropade upphetsat och skrek: Titta titta mormor! Som om jag skulle kunna missa det. Jag bara gapade. Inte förrän den kommit opp övanför trädtopparna svängde den utom synhåll. Det var stort att vara med om. Mycket stort.Det var vi rörande eniga om alla tre.


I fredags var Hälga hit och knaprade på slyet här nedanför. Hon brydde sig inte alls om gubben, mig och de två gästerna som kom på oväntat besök. Jaadå, de fick Gevalia. Och Jokk blåbär.De hade en jättefin kamera som nyttjades flitigt. Hälga verkade trivas som fotoobjekt. Hon stannade ett bra tag. Jag tror då det var en Hälga. Det kan ha varit en Hälge,det är inte så noga. Älg som älg. Den hade då inga horn just.

Nu är kvällsteet klart. Kvällste och kvällste. Jag valde morgonrodnad. Jag kanske borde ha tatt kamomill eller smultrongrädd. Skit samma. Jag är ändå för pigg för att sova nu.

Främja te-kulturen! Ha en skön kväll.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Det är bara då du kommer som jag främjar te kultren annars är det kaffetåren jag främjar. Var glad att hälga bara mumsade på sly nu när du har så fin buffe i trädgården.