måndag 9 augusti 2010

Mysmåndag

Barnbarna börjar dagis. Gubben jobbar. Hade sovmorgon till 10. Jätteskönt. Röjde en jättedisk och funderar på vad jag ska göra härnäst. Tänkte baka men gubben har tydligen ätit opp ingredienserna som jag tänkt ha. Suck. Lusten försvann totalt.

Det är råttår i år. Nu har vi fått fatt fem stora feta råttor under diskbänken. EN liten söt skogsmus om året må då vara. FEM stora RÅTTOR på två veckor är alldeles förbenat för mycket. Det är äckligt. Det måste gå att komma till botten med ingångshålet på nåe vis. Jag får nog göra det själv om det ska bli gjort. Jag får höra mig för om vad och hur jag ska göra.

Här kommer ett recept som många tycker om. Varning för mersmak! Jag brukar höfta till lite och inte följa receptet slaviskt till punkt och pricka. Dessutom löser jag upp kaffepulvret i en gnutta kokhett vatten, typ en matsked. Det löser sig inte annars. Inte det kaffepulver jag har. Det går bra ta den billigaste whiskeyn. Det måste inte vara irländskt. Det finns en som heter High Commissioner 203 kr flaskan som är helt okej. Bättre än Long John som ger en skarpare smak. Här kommer receptet:

Grädd och whiskeylikör

Förvaras i kylskåp. Håller minst 1 månad.

3 dl grädde
1 tsk kaffepulver (Ibland tar jag två eller tre tsk.)
1 msk ohoj chokladsås på tub (Glasssås, Här kan man också ta mer om man vill. Ta det försiktigt. Det blir lätt sliskigt om det blir för mycket.)
2 dl - 1 burk kondenserad söt mjölk
( jag gillar inte onödiga slattar som blir över, ta hela burken.)
2 1/2 dl irländsk whiskey Här håller jag mig till 2,5 - 3 dl.
1 dl florsocker

1. Blanda grädde, kaffepulver, chokladsås och mjölk. Vispa lite så allt blandas och löser sig.

2. Tillsätt whiskeyn och smaka av med florsocker. Här kan du ta mer eller mindre beroende vilken styrka du valt på de tidigare ingredienserna. Ställ kallt. Skaka ordentligt före servering.

3. Servera till kaffet. Eller fyll ett litet glas fullt med isbitar, fyll på med likör och kallt starkt kaffe.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Låter gott det där. Ska nog pröva göra det någon gång.