lördag 29 januari 2011

3 stora limpor kallnar


O, vad det doftar gott härinne. Jag hade en hel del olika mjölsorter med bara några dl kvar i påsarna. Blandade allt och fyllde på med vetemjöl tills degen vart smidig. Lite malda brödkryddor fick gå med.. 1 msk sirap till jästen. De blev smakrika och väldigt goda! Jag föredrar faktiskt baka typ tekakor, bullar eller fyrkanter men eftersom jag varit sjuk så fanns inte riktigt energi till det. Limpor är lindrigt. Bekvämt. Den lilla köksmaskinen fick knåda och jobba med degen. Den stora tar jag bara fram till storbak på 1,5 - 2 liter degvätska. Det var längesen jag hade storbak. Det går inte nu med min lilla pyttefrys. Hursomhelst, de här tre vackra, goda matbröden får mig att känna mig riktigt tillfreds och rik på någe sätt.

1 kommentar:

Jessica sa...

Jag vill också ha hembakt bröd! Får väl styra upp det nästa vecka, om erikas plutt behagat dyka upp o barnen är borta. Bakterapi. Typ.. Kan behövas nån form av d iallafall...