måndag 24 januari 2011

Kvällsfrid täokte jag


och slängde mig ner i soffan. Gubben flyger opp högljutt klagande över min vitlöksdoftande andedräkt. Asch då! Jag slängde ihop en... Ja, vad ska jag kalla det? ...en gryta? Fräste opp lite wokgrönsaker med förvälld rödkål och ett litet paket kikärter som jag sköljt.. Rörde ihop lite chilisås med finskuren ingefära, vitvinäger, kinesisk soja, hade ingen burkananas hemma så jag tog lite vatten och lite honung. Slog såsen över fräset så fick det puttra en stund. Men då det var klart så fattades något...klämde ner två vitlöksklyftor och rörde om. Jättegott! Ännu godare med tärnad kyckling eller annat kött eller fläsk. Ris till. Nu hade jag inte det. Kikärterna mättar bra. Bönor eller nudlar kan man också ha istället. Enkelt ta vad man har hemma i frys och kyl. Det var igår jag skrev det här. Idag blev det varma koppen och ryvitabröd till middag.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Du är bra på att göra grytor å mat som låter gott.