måndag 16 maj 2011

Det vänder, sakta men säkert!

Igår släppte det i halsen. Hostade visserligen halva natten men det känns ändå bättre och bättre men långt ifrån bra. Träffade läkarn som definitivt inte var svensk och tackade min lyckliga stjärna för att jag fick teckenspråkstolk trots beställning i sista minuten. Det var superskönt och tryggt få ha en fungerande kommunikation efter mina förutsättningar och på mitt primära språk . Modersmål, Eller vad jag nu ska kalla det. Mitt första språk.

Det var också skönt att få slippa sitta på helspänn i väntrummet. Ni vet, då de ropar upp. Även om jag säger till att jag inte hör så glömmer de meddela det till andra och tredje led som ska komma och ropa upp folk.

Läkaren var en äldre dam med lite gråsprångt hår i afrokrullet och medfödd solbränna. Vet inte varifrån hon kommer, Jag menar, om än hon är mörk så kan hon ju komma från vilket land som helst. Jag skulle frågat! Nåväl, jag fick extra cortisonpreparat i form av nässprej, inhalator och tabletter, en rejäl hostmedicin som heter duga och förlängd sjukskrivning. Det är ett elakt, segt virus så antibiotika är inte aktuellt. Det vill jag inte ha heller, inte i onödan. Jag är så nöjd med att det vänt. Nu kan det bara bli bättre.

Dricker chai-te och småmyser. Bara det att orka tömma diskmaskinen utan att bli skakkubeint å schwimfärd. Att kunna göra te utan att behöva lägga sig och sova en stund av ansträngningen. Mm, jag myser åt att kunna göra de enkla sysslorna. Oh, så gott chai-te! Men inte lika god som den de har på Framnäs. Var köper de den? DEN doftar ljuvligt!

Inga kommentarer: