fredag 27 juli 2012

Snabb uppdatering...

Vi var på blixtsemester. Hela höga kusten på en dag ner till Härnösand och sen småvägar tillbaka till Ö-vik. Övernattade i Ö-vik och sen åkte vi hem. Gubben har liksom semester på ackord så för min del blir det ingen avkoppling alls. Jag kände mig alldeles sönderstressad och totalt slut när vi äntligen kom hem. Det är frustrerande sitta timme efter timme i en bil med bara snabbstopp för att äta eller något annat nödvändigt. Otroligt skönt att få komma hem och få andrum och få rå om sin egen tid. Jag har inte det där jagade tempot som Gubben har. Jag kan för mitt liv INTE jaga på sådär..

Igår hämtade jag Kvitterill och fick rå om henne igår och idag. Vi har målat, fiskat (fick ingen fisk), hon har eget kastspö nu. Övat på att kasta. Gosat med katten. Hon har badat i tvättbaljan som nu börjar bli alldeles för liten. Vad hon växer! Hon är duktig och kavat. Lagat mat med mig, dukat och tusen andra saker. Maken till morronpigg unge finns inte! Där tycker jag lite synd om henne som har en sån seg mormor på morgonen. Tur morfarn inte är likadan. Han hoppar in och konverserar med energiknippet tills jag morgnat mig och blir som folk igen.

Nu har Lilla Hon hämtats av sin pappa. De skulle på PDOL och åka lite på tivolit. Lugnet lägrar sig här och jag ska gå ut och måla lite. Det går inte undan när man får "hjälp" av lilltjejen. Hon hade sin egen målarteknik så jag fick "rätta till" lite diskret de målarklattar hon duttat dit. Hon sa: " Jag har en konstnärlig hand! " Sötungen!

En hel del fågelfamiljer övar här på gården att sandbada, jaga mat och flyga. Mojo har fullt upp att öva sig i att jaga. Han har ingen jaktlycka som tur är. Talgoxen har en ny familj i Rödhakens barkholk. Det är en rödhakeholk trooor jag men aldrig har jag sett nån rödhake här. Bra att den holken duger åt nån annan fågelfamilj ändå.


Inga kommentarer: