måndag 27 augusti 2012

Regn och blåst idag..

Vädret kräver sina kläder om man ska ge sig ut idag...Vinden är så pass stark att den ruskar om alla grenar i furor, granar, björkar och rönnar. Dagens höjdpunkt: Slamtömningsbilen kom. Haha! TRE gubbar kom med den. De kör med ett nytt system. De tar upp allt slammet och återställer sen "vattnet" tillbaka i brunnen. På så vis kan de tömma trettio brunnar istället för bara fem. Så de två andra var väl antingen praktikanter eller så inspekterade de det nya systemet. Jag är lite fjantig här. Jag vill inte att främmande människor ska titta ner i min avloppsbrunn. För det första så är det äckligt. För det andra är det skämmigt. Däremot är det great att det finns de som klarar av att jobba med sånt som kräsmagade jag aldrig skulle klara av. Det är fantastiskt att alla dessa finns! Jag är så tacksam för det. Ärligt.
Ni är guld värda!


Nu passar det perfekt med en stor kopp varmt kaffe med mjölk. Tidigare idag har jag druckit en massa te. Att tända några ljus skulle fullborda höst-myset inomhus. Det saknar jag. Men med Mojo i huset tänds inga ljus. Han är alldeles för lättantändlig och aningslös. Kanske jag skulle ta och införskaffa batteriljus? Som substitut. Bättre det än inga ljus alls. Hm.


Har läst William Kowalskis bok "Den goda grannen" Blev lite överraskad att den inte alls var tråååktråkig. För omslaget såg helt ordinärt ut, nästan lite menlöst... Författarens namn är intressant. William är ju definitivt inte något öststatligt namn. Efternamnet får mig att tänka på Polen. Är förnamnet taget eller är han andra eller tredje generationens...invandrare? Säger man så om invandrarättlingar? Jag får kolla upp honom sen. Tack vare datorn och internet går det ju kolla upp nästan allting man funderar på. Det är väl ändå härligt! Fast det slår ändå aldrig personlig direktkontakt. DET är numro ett.

Tillbaka till William Kowalski. Boken utspelar sig i New York och Pennsylvania. Han har skrivit tidigare. "Eddies oäkting" som jag gärna vill läsa. 

Något att fundera på: När blir en kvist en gren?
Lilla mamman kläckte ur sig det där när hon var här och pluggade. Det har fastnat i huvudet på mig. FINNS det nån sorts "tjockleks-system" ? 

Nu ska jag ta en stor kopp Mormors rosegarden-te och bara njuta av den.








Inga kommentarer: