fredag 25 juli 2014

Nattpromenad i gott sällskap

Så! tog en kort promenad med coola katten min. Jag säger bara en sak: Jäkla mygg! Vattnade amplarna och de växter som behöver lite vätska för överlevnaden. Man har lovat regn på måndag. Hoppas det blir så.

Kikade upp i det blå efter fladdermöss. Såg inte en enda. Sommarnatten mörknar. Vi går mot mörkare tider. Sablar, snablar vad fort tiden går. Nyss var det midsommarnatt. Snart är det sensommarnatt. Sen blir det höstnatt. Nå, de är ljuvliga de också. Helst om det blir indiansommar. Brittsommar. Varm höst. Då kan man sova ute i september. Vill tända en liten brasa men det är så väldans torrt att det törs jag då rakt inte. Suktar efter sällskap så här mitt i natten. Gubben har lagt sig, den tråkmånsen. Kunde jag, skulle jag gått och badat. Ett midnattbad. Men det är den här sabla olämpliga tiden i månaden. Eftersom jag inte har det som andra normala människor så är det verkligen inte lämpligt just nu. Gissa vem som ska kasta sig i vattnet när den här perioden är över! Vad jag längtar....



Halvett på natten. Skogen är svart. Himlen är dovgrå. Undrar hur det ser ut på stugan Yttre Näsudden just nu? Belysningen från stugorna på Fårön och fastlandet Långskatan speglar sig säkert i vattnet. Stadens belysning brukar lysa upp himlen i söder. Annalkande soluppgång lyser upp i nordöst. Jag vet hur det brukar se ut. Ser det för mitt inre.  Vid midsommartid kan solupgången vara så intensiv i norr att fönsterglasen i söder som speglar den, gör att husen ser ut att brinna hej vilt inuti. En lite skrämmande syn. Men fantastisk!

Nej, nu ger jag mig iväg till sängen. Katten är inne. Han har fått sitt efterlängtade godis och gått och lagt sig i dubbelsängen bredvid gubben. Ha det gott nu kära läsare. Var ni än är.

En ny tropisk dag i norra Sverige gryr om ett par timmar.

Inga kommentarer: