måndag 8 november 2010

Tider att hålla, tider att kolla....

Gjorde mig iordning imorse för att åka till hälsocentralen. Hade fått kallelse till läkaren. Så tittar jag efter på kallelsen; Tisdag 09.30! Ujuj, Fick snabbt meddela arbetsgivaren så det inte blir kaos på jobbet imorgon. Istället så ringde jag till tandläkaren eftersom jag haft tandvärk i flera dagar. Nu MÅSTE jag passa på få det gjort. Fick en akuttid 09.50 idag. Åkte dit. Bävade för rotfyllning och allehanda hemskheter. Min snälla, rara tandläkare röntgade varenda tand och gick igenom ALLT jag har i mun och förkunnade att det inte fanns ett enda hål. Allt var tiptop och perfekt. Jag blev alldeles????? Han kunde inte hitta något fel. Kanske jag hade bitit för hårt eller något annat? Jag hade sett tusenlapparna rulla på vägen dit.
Det blev ynka 350 kr bara. Och jag skulle återkomma om det onda inte gav med sig.
Det är första gången jag nästan varit lycklig efter ett tandläkarbesök! Personalen är jättefin, tandläkaren likaså. Utrustningen är toppmodern och behandlingarna relativt smärtfria. Bästa folktandvården någonsin för mig.

Sist jag gick hos folktandvården i mitt gamla landsting, kröp jag ju ur stolen, ner på golvet medans den hemska tandläkaren ignorerade mina tårar som bara rann och mina försök att undkomma smärtan. Det var obeskrivligt hemskt. Han var nog sadist. Han måste ha varit det. Eller knäpp. Så här efteråt förstår jag inte varför jag inte anmälde honom. Men då det händer är man alldeles för utsatt och skärrad. Då vill man bara hämta sig och bli någorlunda mentalt och psykiskt återställd. I ett sånt skick tänker man inte på att anmäla.

I veckan är det fullt opp med jobb. Packar ikväll. Ska skriva gamla minnesanteckningar från ett möte som jag glömt bort. Ajaj, Inte bra. Plita ner preliminära jobbtider i min kalender. Umgås med barnbarnen Kvitterill och Kotten på kvällarna. Lilla familjens nya lya är lite större än den gamla. Ska bli roligt och spännande vara med nu då barnen acklimatiserar sig till sitt nya hem. Kotten har kalas till helgen. Lördan därpå är det IKEA-resa. Den 24 ev. föreläsning. Hmm... vad mer? Jo, först ska jag ta det med läkarn imorrn och få klartecken. Sen ska jag ta itu med mig själv....

Nu slår jag ett slag för kaffe med lite kanel och ingefära. Gott!
Likaså olika théer. Det finns så mycket att välja på, rött , grönt, svart...
För några år sedan fanns det ett underbart jasmin-te på coop forum, robin hood eller vad det nu hette då. Det var i runda påsar i en rund burk. Det finns inte längre.
Var får man tag i BRA jasminte? Jag köpte något ekologiskt dyrt jasminte som luktar och smakar hö. Jasminte ska väl lukta jasmin och inte hö!

Inga kommentarer: