torsdag 7 mars 2013

Bilen

Lilla söta bilen. Utan den rasar allt.. Så viktig ett dött ting kan vara. Jag var ju på AF och gjorde sen en massa småärenden. Den blev varm och kall om vartannat. Det snöade också så det blev is lite varstans. När jag var klar med allt så skulle jag uppvakta pappa som fyller år. Körde via Rågrindsvägen då bilen bara dör. Som om den fått soppatorsk. Men det finns bensin. Där stod jag mitt på vägen. Kollar om jag missat något onormalt. Nejdå, allt ser ut som det ska. Försöker starta. Allt funkar men den startar inte. Ringer gubben som inget kan göra. Det var ju inte till nån hjälp. Ringer rara grannarna mina. Får handfasta råd och tips. Mest troligt kondens i tanken. Men först ska jag kolla så inte kamremmen gått sönder. För då kan man förstöra motorn om man försöker starta den. Man ska ta bort oljelocket och kika ner där medans någon startar bilen. Om der rör sig därini, är kamremmen ok. Om det inte rör sig däri, då är det kamremmen som är trasig. Då lägger man av med startförsöken. Bra att veta för alla oss som har bil och ingen aning om sådana saker!

Jag hade ordentligt med is runt tanklocket. Alltså det yttre plåttanklocket. Isen togs bort, likaså det inre tanklocket och den fick en skvätt bensin. Startade bilen med öppen tank och den gick hur fint som helst. Härligt!

Bilen stannade några hus från Gåsafamiljen som hör till släkten. Jag klev ur bilen och knuffade lite så rullade den snällt ner till deras hus. En granne kom till hjälp och knuffade den allra sista lilla biten. Bilen är SÅ lättrullad att jag passade den noga så den inte skulle rulla ifrån mig. Allt gick ju trots allt bra men jag hade hunnit stressa upp mig rejält under tiden ändå. Jag frös och hackade tänder trots det var varmt ute. Såg inom mig tusenlappar gå åt till verkstadskostnader och alla problem som blir med att vara utan bil under tiden den är på reparation. Det var skönt komma in i värmen till Gåsamor (som skrev inbjudningskort till kalas) , få sig kaffe och varva ner inombords. Få hjälp av Herr Gåsafar.  Då bilen funkade igen åkte jag och tankade fullt och sen iväg till pappa och uppvaktade honom på 78 års dagen. Kom hem igen sent omsider på kvällen. Bilen gick klockrent hela tiden. Fina bilen. Fina Gåsafamiljen. Fina Ask och Embla. Är så tacksam för all hjälp jag fått. Likaså tacksam för all hjälp jag kunnat få. Det fanns andra som erbjöd sig att rycka ut. Som vet hur ställd man blir. Det är skönt att veta att ni finns.


Inga kommentarer: