onsdag 13 mars 2013

Soffan åkte ut och sängen in!

Compact living i det lilla huset i skogen. Det är bra bejaka varandras olikheter och göra det så friktionsfritt som möjligt. Jag slipper vakna varje gång gubben vänder sig och han får sova i kolmörker. Han somnar inte om jag ska ligga och läsa. Jag somnar inte om jag ska ligga i mörkret och vänta på sömnen. Tyget på min lilla färgglada, randiga cirkus-soffa rämnade, skruvarna hade trillat ur här och var så vi slängde ut den. Plockade ner en av sängarna som står däruppe. Då jag får tid ska ett gammalt linneskåp ut ur kammaren och upp i sovrummet som nu har massor med plats. Golvlampan får flytta till ett annat hörn så kan jag få sängen närmare väggen. Såg härliga påslakan på Ellos. De har samma mönster som fiskartröjan, vit med blått och rött mönster. Samma tröja som Pippi Långstrump har på sin vintertröja då hon håller upp en enorm snöboll. De var rätt dyra. Men fina. Tror de kommer från Gripsholm. Nåt slottsnamn var det iallafall. Därifrån kommer också de fina skotskrutiga i brunt, beige och grått. Urfina! Golvlampan kommer att bli rolig ihop med min älskade, enorma mossgröna öronlappsfåtölj. Den står nu i friggebodan utom räckhåll för Mojos klor.

Om, kanske, att fixa en vacker dag, att längta efter, att drömma om önskelistan: 1. Två vita järnsängar Julie från Mio. 2. Tre resårbottnar. 3. " Kinavargen", "Vila en stund" på linnepräglat papper som posters att rama in, Silverhalssmycket"Vargen ylar mot månen" och det stora varghuvudet  från Letti Rapp. 4. Skön fotpall till Den mossgröna fåtöljen. 5. Måla sängborden i garaget. 6. Måla vitrinskåpet. 7. Laga, fixa och klä om den älskade turkiska divanen med lejonhuvuden. 8. Rama in bilderna i tuben. 9. Börja måla själv, 10. Skriva en bok... eller flera..

Den krassa verkligheten: Städa huset, tvätta, laga fönstret, laga allt trasigt i såväl gård som bil. Sälja allt överflödigt på blocket och tradera. Söka jobb. Gå på hjärtträning, Leva och överleva. Klara sig på så gott som ingenting.  Men ändå: Tvättmaskin, diskmaskin, rinnande vatten, toa inomhus,el och ström likaså, Ved att elda, en katt att gulla med,  böcker att läsa, en dövförening att gå till, vänner, släkt, barn och barnbarn, Det är en rikedom att ha allt detta. Jag är gränslöst tacksam för det.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Vad du gjort det fint och trivsamt för dig. Måste va härligt sova i sängen i stället för soffan. Ja visst är man rik fast man är fattig på pengar.Rikedom är verkligen vad vi uppskattar av det vi har .en kram till dig min vän som är en rikedom för mig.