tisdag 22 juni 2010

rensade ogräs igår

och åkte till måndagar på teckenspråk, De hade avslutning. Roligt träffa alla där. Det var så längesen jag träffade en del av dem sen jag slutade mitt förra jobb.

Idag har jag tagit fram barnens utemöbler, hämtat resten av utemöblerna och torkat av alltihop med såpvatten. Sen ska såpvattnet till rosorna. De gillar tvålvatten ännu bättre. Av nån anledning. Men det ska vara från "hård"tvål. Jag skulle vilja ha en typ trådställning/ järnställning där man kan ha ett runt handfat, tvålkopp och kanna ute. Bredvid planteringsbordet vid brunnen. Finns det? Jag ska googla och kolla. En massa idéer ploppar upp i huvudet. Nej, det går inte. Jag måste ta hand om det som redan finns innan jag börjar med något annat. Annars blir det bara halvfärdigt med allting. Ser att rosenhallonen vantrivs i sin cementring. Jag ska gräva upp dem och blanda upp jorden med gödsel och matjord. Jag måste ha mig en kompost. Helst två. Som släpper in luft men inget ljus. Där ogräs inte kan etablera sig. Mina tidigare komposter tenderade att bli kvickrotsberg. Jag lyckades aldrig få till komposten sådär som man läser om. Inte blev det nån underbar, doftande, mörk, mustig mull. Nej, de blev brännässelodlingar. Kvickrotsodlingar. Hur roligt är väl det när man vill ha näringsrik mylla?!

Jag tömmer utefrysen nu ikväll. Nu ska den bort. Yeah! Den knastrar, smäller och lever om oroväckande mycket. Är rädd att den ska börja brinna. Det blir skönt få dra ut kontakten då jag är klar. Fy, vad myggen är elaka nu när solen gått ner. Njut av dessa dagar. Sommarsolståndet inföll i år 21 juni. Alltså igår. Då var det årets längsta dag. Idag är vi inne på andra halvan av året och går mot vintersolståndet. Nej, nu går jag ut och njuter av sommarnatten.....och myggen...och drar ut kontakten.

2 kommentarer:

Jäcka sa...

Åh mamma, jag tror de har nån såndär ställningsmackapär med fat på Åhléns. Ska vi åka till Luleå någon dag och titta?? Jag saknar Åhléns! Tror dock det var typ rosa, limegrönt och blått om jag inte mins fel. Med nå blommigt vitt fat. Äh jag vet inte. Googla det o se om det finns på nätet, hemsida el nåt? PÖSS

norrskensflamman sa...

Kaffesump är oxå bra till rabatterna.Tror att handplockat i älvsbyn har en typ som hängs på väggen den är i zink med tappkran.