onsdag 7 november 2012

Tider att hålla Tider att kolla

Jag har lite svårt att använda mobilen som almanacka. Det vore ju enklast. Att ha allt i mobilen. Även om det blir pyttigt och läsglasögonen kommer fram varje gång jag ska läsa något.Men jag har en förmåga att förlägga den där mobilen. Hur jag nu kan göra det för den är ju inte så värst liten. Sådana gånger blir jag ju helt ställd. Det går ju inte längre att vara UTAN mobil!? Undrar om Lasse Åberg fortfarande ingen mobil har? Vilket skönt liv han ska ha. Ingen dator och ingen mobil. Slippa vara uppkopplad till världen jämt och ständigt. Ingen mobil att hålla reda på eller tappa bort och bli frustrerad över det.

Självklart finns det en massa fördelar med mobil. De tekniska framstegen med dator och mobil är härligt, speciellt för döva. När texttelefonen kom var det många hörande som hade svårt för att använda den. Det var så främmande för dem då de bara var vana vid tal-telefoner. Texttelefon var konstigt och annorlunda. Olika myndigheter och instanser införskaffade dem och sen stod de där och blev inte nyttjade. Ingen tordes svara i dem om det ringde.

Idag kan alla mejla, smsa, chatta och allt sånt där. Det är så skönt slippa fördomarna kring hjälpmedlen och de olika kommunikationssätten som nu är allmänt accepterade och används av nästan alla. Hurra för det! Det borde vi fira på något sätt. Absolut!

Jag ska välja bildtelefon snart. Det finns olika sådana. Jag ska inte ha bråttom. Det gäller att välja rätt pryl som funkar bra i vardagen. Med ett system som passar alla. Jag får konsultera de som är bättre bevandrade i allt som finns för att kolla vad som funkar bäst idag. I brevet står det att jag gärna kan ta med en anhörig. ?? Undrar om det är nån sorts standardfras? En som hör dåligt på gamla dar och för första gången ska prova ut en hörapparat kan jag förstå. Liksom de som står inför något alldeles nytt. Men för mig? Det är nästan lite kränkande. Jag är ju varken sju år eller sjuttiosju. Hörselhabiliteringen kan väl anpassa innehållet efter personen de skickar det till. Det är väl inte så mycket begärt.

Sen vill jag slå ett slag för att verksamheter som berör döva bör ha döva anställda också. För att få en sund balans och gott klimat i verksamheten. Det vinner alla på. Det nätverk och den kunskap den döve har, gynnar verksamheten. Om personen är lämplig kan man gott satsa på utbildning till den personen. Förfarandet förekommer på andra ställen. Så kan man också göra här. Det är en god investering.

Nej, nu ska jag försöka använda kalendern i mobilen till mina datum och tider som jag ska hålla reda på.

Jag gillar bäst: Personlig almanacka. Den man beställer på nätet Jaa, faktiskt. Tycker den är härlig och bra!

En liten undersökning:
Vad är din favorit?  Vad gillar du?




1 kommentar:

Jessica sa...

Almanacka är bra, skulle ju inte hålla reda på något utan den! Men utan mobil dör min kommunikation med omvärlden