lördag 8 oktober 2011

Fördel döv

Det var temat på Dövas dag som 2011 hölls i Malmö. Fördel döv. Ord som egentligen borde vara så självklara. Vi bejakar en mängd saker: mångfald, unika människor, språk, kontakter, kunskap, utveckling och teknik. Det ska gälla även döva. Är det så? Nej, det är det inte. Men döva har alltid funnits. Sen tidernas begynnelse och kommer alltid att finnas. Evolutionen ser till att döva finns. Vi lever i en komplext  värld och för att det ska fortsätta så,  måste det finnas - bland mycket annat - även döva. ;-)
Vi tillför ytterligare en unik dimension till livet.Till världen.

Alla har en egen fri vilja. Du väljer själv. Du väljer hur du vill förhålla dig till det. Liksom jag.

För den som vill veta och förstå lite mer rekommenderar jag boken Deafhood/Audism som finns att beställa hos Döviana.

Till sist vill jag dela med mig av mitt favoritcitat av Björn Holm, Duvan i Provence:

" Det finns ett enda sätt att förstå en annan kultur, 
och det är att leva med den,flytta in i den, 
lära sig språket och sederna. 
Förståelsen kommer senare och den har inga ord, 
för i samma ögonblick man begriper hur det fungerar 
försvinner behovet till förklaringar."

Så sant!

Inga kommentarer: