torsdag 22 mars 2012

Men herrejestanes....

Gick in på webben för att ta reda på mer om kattens behov, om kattmat och allt det där för det är ju ett enormt utbud av allt möjligt i handeln. Det är ju en hel vetenskap! Inte ska man väl behöva vara kostexpert för att inhandla bra mat åt en katt?!!! Det verkar så. Det finns dyrt skräp och bra mat. Det finns även mat med farliga halter av mineraler. Vi vanligt folk får förlita oss till de tester som görs på uppdrag av jordbruksverket och andra förståsigpåare.

 Sen finns det en kokbok för dem som vill göra själv. * drar på smilbanden* Vad skulle mamma min ha sagt om det här? Tänk att katterna man hade då man var liten,  överlevde på den kost de fick och fångade.

Tänk att kaninerna jag hade överlevde! Utan att jag visste om det hade mamma gett dem överbliven gröt, palt och dylika matrester. Minns att jag gick i taket. Men de vart aldrig sjuka. De förökade sig och blev så många att jag sålde dem allihop till en kompis pappa. Långt senare gick det upp för mig att de åt upp dem. Ve och fasa. Jag tog det hårt. Då.

Koltrasten har kommit fram. Såg min första i år i rönnen vid brunnen. Alldeles svart med gul näbb. Den flög från rönnen till östra gaveln på huset. Det var väl lite väl tidigt?  Vad har han tänkt han ska leva på? Hoppas han klarar sig tills det blir varmare. De äter väl animaliska kryp?
 Kom, kom och ät alla spindlar du kan hitta!

Inga kommentarer: