tisdag 6 mars 2012

Stockholm, konferensen och lite till..

Jag kom fram sent fredagkväll. Fastän jag hade en karta så kunde jag inte hitta till hotellet. Blev trött och kände mig vilsen och bortkommen. Smsade bästa, raraste vännen i Skåne som satte sig vid datorn och lotsade mig tålmodigt via tydliga sms till Rica Hotell vid Hötorget.. Det var faktiskt lätt att hitta dit. Nära också. Bara man går rätt. Vad fånig jag kände mig!  ;-) Jag som brukar vara suverän på att hitta. Rummet var bra. Badrummet också. Frukosten tiptop! Har de gravad lax och krämigt hårdkokta ägg är det lyx! Nytt för mig var att man liksom "checkar" in till frukosten och uppger sitt rumsnummer.

Tomma fat bärs undan direkt. Det gör de ju på många hotell så det är ju inget nytt. Det jobbiga var att då jag gick för att hämta kaffe eller hämta någonting så blev jag av med "min" frukostplats och fick söka upp en annan ledig plats. En bra strategi är att "boka" platsen på något sätt för det känns verkligen störande att behöva flytta runt under frukosten.

Själva konferensen var i huset bredvid Adolf Fredriks vackra kyrka och kyrkogård. Det var en alldeles lagom och skön promenad dit från hotellet. I Stockholm SYNS man verkligen om man spankulerar och strosar omkring för ALLA jäktar på och kan inte ha nog bråttom dit de ska. Spurtar hit och spurtar dit. Jag strosar.

Under konferensen delades vi in i "bikupor" om drygt fem personer i varje. Vi gick igenom alla punkter. Det tillkom synpunkter som ingen hade tänkt på tidigare. I övrigt var det mesta enligt vad arbetsgruppen kommit fram till.Det kan man läsa om i SDRs hemsida på www.sdr.org. Det är inte förslag på någon rättighetslag när det gäller tolkning. Det är istället förslag på en skyldighetslag. Skillnaden är att det blir "friare" med en skyldighetslag än en rättighetslag. LSS är en rättighetslag. Då beslutar man till exempel om hur många timmar man har rätt till. Så kan vi ju inte ha det när det gäller tolkning.

Det återstår att se om regeringen överhuvudtaget bryr sig om tolkutredningen. Eftersom den föreslår nya lagar OCH en ny statlig myndighet är det inte säkert det är intressant för dem som inte använder sig av tolk. För oss är ju möjlighet till tolk en del av demokrati, delaktighet och jämlikhet. Jag tvivlar på att herr statsministern inser att en förändring verkligen är nödvändig. Vi får hålla tummar och tår för det. Om inte, ja då får vi i hela Sverige göra en gemensam aktion och drämma till med en demonstration i huvudstaden.

Efter konferensen åt jag middag med vännen från Karlstad, vinkade av henne vid tåget, handlade på pressbyrån en tidning, lite bubbelvatten och nötter. Sen tillbringade jag kvällen på hotellrummet. Somnade tidigt. Nästa kväll flög jag hem. Hann läsa tre böcker och en tidning denna helg. Inga fadäser inträffade. Jo, en. Glömde låsa på toa på Arlanda. Skämmigt värre. Just då vill man ju bara FÖRSVINNA.
 

Inga kommentarer: