tisdag 6 maj 2014

Det är bra konstigt ändå. Det går från bottendag till toppendag!

På morgonen är jag seg och megatrött. Gör iordning för dagens arbete på jobbet medans jag häller i mig hela lilltermosen med kaffe. 0,5 l exakt. Längtar hem till sängen och begriper inte alls HUR i all världen jag ska orka med en hel åttatimmarsdag. Är så trött så jag känner efter lite extra om jag ändå inte är sjuk eller om jag är på väg att kollapsa. Kanske det vore bäst åka hem för så här TRÖTT kan man väl ändå inte vara på sitt jobb? Gaskar upp mig med att jag ändå är fast där jag är och det är lika bra att göra sitt bästa! Så under förmiddagen varvar vi grammatiken med praktiska exempel och dryftar om språk, kultur och allt som är värt att veta om vårt avlånga land och oss som bor i det. Hips vips är det lunch. Sen går resten av dagen i ett flygande fläng och när jag är riktigt i gasen och kommit upp i varv så är det dags att sluta jobba. Men oj! Nu allaredan? Den där riktigt vakna perioden vill hålla i sig hela eftermiddan, kvällen och in på natten. Det är svårt för mig varva ner och göra natt. Pappa min är likadan. Mamma däremot var väldigt morgonpigg och driftig. Fick undan allt i ett enda huj. Mor min såsade inte. Gubben och jag är inte heller lika. Det är bra det!

Äldsta dottern är morgontrött och har så varit sen hon föddes. Yngsta dottern var morgonpigg och alltid på ett strålande morgonhumör som liten. I tonåren var hon som de flesta tonåringar. Hur hon skulle bli som vuxen får jag aldrig veta. Men jag kan ana.

Barnbarnet Lilla Hon är född morgonpigg. Nu har det lugnat sig lite. W är också morgonpigg och G är morgontrött. Ja, så kan det vara med mormors små rara hjärtan! Kotten är inte så liten längre. Men han är ändå alltid Mormors Kotte. Hur stor han än blir.

Fåglarna härute har käkat opp ALL mat! De är hutlöst glupska! Idag kom det flera stycken. Hackspetten också. Jag får dåligt samvete då allt är tomt och slut. Måste köpa mer. Hackspetten och staren eller koltrasten och alla de andra små liven. Det finns ju inga kryp att äta ännu så kallt som det är.

Njuter av den tid som är NU.
Nu blir det en mysmugg "Kerstin Tillberg" med gott te att sova på.

Inga kommentarer: