måndag 5 maj 2014

Vad gör jag när jag är disträ då jag handlar....

Jag visste inte vad jag skulle göra till middag så väl hemma kikade jag i påsen och bannade mig själv för att ha handlat så gräsligt planlöst! Kände mig sugen på paj men ändå inte. Sugen på pizza men ändå inte. Beslöt mig för att testa en mix av båda:

Degen gjorde jag som en enkel sconesdeg, 4 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, en gnutta malt havssalt, ca 50 g olja eller smör, 1 1/2 dl mjölk. Det går ta fil eller yoghurt istället för mjölk.
 Tryck ut den i smord långpanna..

Krossade tomater blandas med 2-3 krossade vitlökar, lite salt och peppar. Hacka ner gul lök om du vill. Jag hade inte det hemma så det fick vara. 1 tsk sambal oelek.  Bred ut det på botten. Skar upp påläggsskinka i fina strimlor. Coop hade billigt nu.  Rökt Muskelskinka. Haha! Det är lite läskigt om nu skinka kommer från något annat än grisens stjärtmuskel. Att man bara måste skriva så?! Strö ut skinkan.

Sen gjorde jag en champinjonsås med champinjoner och 4 dl matlagningsgrädde i mixern, lite soja, peppar och smaka av med lite salt. Rörde ner 4 - 6 ägg i smeten. Gillar du vitlök så ta lite här också. Häll och bred ut lite lätt i ugnsformen. Riven ost på. In i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca en halvtimma. Nu sänkte jag värmen till 175 eftersom Gubben blev sen, den fick vara lite längre i ugnen. Jag hade även i en burk skivade champinjoner på den strimlade skinkan!

Det blir väldigt matigt. Skär mindre bitar och servera massor med grönt till och kanske nån melon eller annan god frukt till! Går bra frysa. Blir många matlådor!

Prova dig fram. Ta sånt du gillar eller vad du har hemma.  Så gör jag.
Lycka till.

Går ut och räfsar i härlig kvällssol.




Inga kommentarer: