tisdag 8 februari 2011

Oljekoll undanröjer motorhaveri

Jobbade i Luleå igår. Åkte i riktigt god tid. Så ser jag oljelampan varnande lysa rött i varje kvurva jag tar. Ringer gubben och kollar vad det kan vara. Han vet inte. Svänger av till Rosviks OK, stannar bilen, väntar en stund och drar sen opp oljestickan. torkar av den och kollar. Ingen olja. Ingen olja??? !!! Går in och köper en liter olja för 149 spänn. Fyller. Väntar. Kollar. Ingen olja. Köper en liter till. Fyller. Kollar. Inte en tillstymmelse till olja på den långa oljestickan. Köper en liter till och blir smått sur för nu är jag oppe i 450 kr. Det hade varit billigare köpa en fyraliters dunk ju! På tredje litern finner jag en liiiten ynka droppe längst ut på den nu väldigt flitigt använda oljestickan. Jag kollar under bilen OM oljan rinner rakt igenom på backen. Det gör den inte. Nu har jag ont om tid! Oljenivån är inte där den ska vara men jag kör vidare till luleå medans jag ringer gubben och orerar om bilens oljebrist. Efter jobbet åker jag till närmaste mack och kollar en gång till. Köper en jädrans liter till. Nu är jag oppe i exakt 596 kr plus 80 kr i parkeringsavgift för dagen. Är det nån vits med att försöka jobba extra och dra in pengar? Svar: Nej. Försök inte ens....
Sensmoral: Lita aldrig på att karln har koll. Inte ens när det gäller hans egen bil.....

Inga kommentarer: