söndag 20 juli 2014

Lördagen den nittonde juli tvåtusenfjorton

Legat till sängs i stort sett hela dan i detta kanonväder.  Sent igårkväll såg jag en film. Väldigt bra och mycket hemsk. Pojke i randig pyamas tror jag den heter. Se den! Om du kan och orkar.

 Har läst tre böcker. Två humoristiska och en verklighetsskildring. "Glada hälsningar från Missångerträsk" av Martina Haag, "Kaffe med Rån" av Catharina Ingelman - Sundberg och "Ögonblick som förändrar livet" av Annika Östberg.

 Jag har skrattat. Jag har gråtit.

 Filmen och alla tre böckerna väcker eftertankar och känslor. De ligger ändå inte så långt ifrån varandra även om de handlar om vitt skilda saker. Etniska och språkliga minoriteter. Äldrevården och om att bli äldre. Rättssystemen, kriminalvården, makten och maktlösheten.  Det finns gemensamma faktorer.

Förresten så gillar jag Norges kriminalvård skarpt! Deras låga återfallsprocent borde uppmärksammas i norden och i världen. OM nu den bild som visas upp är sann?

Kommer att fortsätta läsa fler böcker ikväll och imorgon eftersom jag inte är i skick till något annat. Det är bara att anpassa sig till rådande läge. ;-)



Inga kommentarer: