tisdag 15 juli 2014

Sommardag hemmavid

Tvättar tyger som jag ska sy överdrag av sen. Då de torkat. I den här värmen lär de torka fort. Fina, go'a grannen kom ner med sommarläsning! Jag läser i den här när vädret tillåter:
Den är rogivande att vara i och gungar stillsamt trevligt. På önskelistan har jag två solstolar, en trädgårdspaviljong och så skulle jag vilja göra om gräsmattan uti husgaveln mot öster.Där vill jag ha ett rejält trädäck med en upphöjd rabatt runtom. I rabatten ska det vara löjtnantshjärtan, fänrikshjärtan, riddarsporrar, olika sorters liljor och pioner. Sen behöver jag ett rejält uthus för utemöbler och sånt som bör stå inne på vintern. På sommaren skulle jag vilja ha uthuset som en sorts uteplats under tak. Det ska ha stora öppningsbara dörrar...Jaja, drömma kostar inget...

Bilden nedan är en stor lila/vit ampel som jag inte kunde låta bli att köpa för den kostade bara 125 kr. De fyllda småpetuniorna är så söta! Jag sparar de hållbara amplarna och kommande år köper jag  plantor och jord att fylla dem med.

Samernas föreningshus precis nedanför kyrkan i Fatmomakke har exakt den ljusa gulvita gräddnyans jag vill ha på byggnaderna här. Ljusgrön dörr och vita knutar samt dörr- och fönsterfoder ska vara vita. Hur i helskotta får jag tag i färgnumret? Batteriet i mobilen tog slut fort så jag kunde inte ta några bilder därifrån och ladda gick inte heller i gubbens bil... enerverande...Det var bara att lägga undan mobilen tills vi kom hem igen.


 

Inga kommentarer: