torsdag 24 juli 2014

Tropisk värme här i Skogen

Vi har haft en riktig värmebölja den senaste tiden. Över 30 grader och mer. Katten Mojo ligger i tvättrumman hela dagarna och är ute och springer om nätterna eftersom jag sover med öppet fönster. Nej, det var ju inte riktigt sant. Jag är också vaken mer än halva nätterna och sover länge om dagarna. Jag har ju semeeester!

 I övrigt händer det inte så mycket. Ingen orkar just någonting i värmen. Allt är torrt ute. Gräset har gulnat på sina ställen. Träden törstar. Den här vinterbilden ser SÅ skön ut. Jag ska ALDRIG mer klaga på vintern. Haha, det löftet lär jag ha glömt om några månader.. Nå, vintern är lång och sommaren är kort. Det är bara att njuta av den medans den varar. Jag har iallafall läst ut 6 böcker. Håller på med den sjunde som är lite tråkig och seg. Stickar disktrasor som sen ska ner till vännen i Ystad med posten. Det blev ingen semestertripp till Skåne nu under semestern. Spar pengarna och ska spara ihop till en ordentlig reskassa så får resan bli av längre fram i tiden.

På grund av värmen har jag inte heller rantat omkring på stigarna i skogen. Kvällar och nätter har förvisso varit svalare men fulla med mygg och även knott på vissa ställen. Bitska bromsar på dagen. Idag såg jag faktiskt inte till en enda broms. Hoppas den värsta blodsugartiden snart är över så jag kan börja spatsera omkring igen bland gran och tall.

Att stanna hemma och ha semester är inte så enkelt. När jag åker bort kan jag koppla av på ett helt annat sätt. Är jag här, ser jag allt som behöver göras. Det är så lätt hamna i en massa "Måsten". Jag bestämmer mig för Hakuna matata inställning. Bannlyser stress och jäkt. Motar bort det dåliga samvetet över den totala lättjan som får råda fastän jag befinner mig hemmavid. Det är bra för mig. Och hjärtat mitt.

Livet vore näranog perfekt om jag blev med en stadig cykel, en bra båt och gick ner en sisådär femti kilo. ;-)
( Jaaa, jag har letat och letat på webben efter en cykelkonstruktion som ska hålla..)

Perfekt kan det också vara att njuta av en grann, stor mugg fylld med gott thé!  :-)


Inga kommentarer: