onsdag 2 juli 2014

Haft semester i dagarna två

Igår åkte jag ut på Näset, närmare bestämt till Harrgrubban om jag sett rätt på kartan? Det var varmt, vackert och soligt. Vadade i vattnet, grillade korv, drack kaffe, drog ut en kanot och hade det härligt i mysigt sällskap. Brände mig en aning i ansiktet av att ha varit i solen lite för länge.

Idag åkte jag ut till Pite-Rönnskär. Jag har velat dit ända sen vi flyttade hit. Idag kunde jag äntligen komma mig ut till den lilla vackra ön. Vädret var inte det bästa och det blåste rejält så håret blåste loss från snodden och flög åt alla håll. Det var hög luftfuktighet och det började regna strax innan vi skulle hem. Havsluft luktar SÅ gott! Det är något speciellt med den och trots vädret så trivdes jag fint, gick på stenar och spångar, kikade på ön lite varstans utom åt väster till. Det här gör jag gärna om. Då det är bättre väder och i trevligt sällskap. Något gott att grilla, något svalkande att dricka och många timmar tillgodo....


Fyren på Pite-Rönnskär


  
Skottkärreparkeringen vid bryggan. Skottkärra är ett måste med allt som ska fraktas med båt dit ut. På vintern tar man det mesta med skoter och kör på isen så länge den bär.  Från båt och brygga är det skottkärra som gäller. Helt klart!


 
Kapellet på Rönnskär. Omgivet av vatten i tre väderstreck.




 



Imponerande och vacker fyr. Söta små stugor kring dess fot.


 
Himlen, havet, vinden och jag.
 


Kapellet har ett fönster på vardera långsidan och ett på gaveln. Två av dem är med "levande" glas av äldre sort. Glömde av att kolla det tredje. Det fanns så mycket atmosfär att ta in och riktigt vara i.

Inga kommentarer: