söndag 26 september 2010

Äppel päppel pirum parum....

När jag väl var hemma doftade det av äpplen i hela huset. Gubben hade fått en hel del västerbottniska äpplen som jag skulle göra något av. Jag var inte alls hågad, hade andra planer. Men inte kunde jag låta äpplena förfaras. Långt därinne har jag nån sorts tatillvarapåalltpatos som jag måste ärvt från min mormor. Klart jag ställde mig och skalade de tusentals (det kändes då så.) äpplena, använde äppelgröna äppelskäraren och fick perfekt skurna klyftor. Jag gjorde några plåtar äppelkaka. Frös ner dem. Nu har vi då fika om nån kommer. Det är för sött för mig. Jag kan inte äta det. Åt ändå en stor bit med grädde igår. Mådde pyton inatt. Sånt straffar sig som amen i kyrkan.

Idag står vedkapning näst i tur. Och så ska jag göra höst här i skogen. Sen kan vintern komma. Närhelst den vill. Båten ska upp. Snyft, jag har inte använt den så mkt som jag vill. Åja, det kommer en ny sommar. Vattenpumpen ska opp. Inatt vart det riktigt kallt. Ändå har en del sommarblommor klarat sig. Nu ska de bort. Fattar de inte att det är för kallt så får de skylla sig själva. De hamnar i en del svackor och hål som finns här och var. Sen ska jag peta ner lite frön så kanske det kommer upp små överraskningar till våren.

.....Kråkan satt på tallegren.
Hon sa ett, hon sa tu.
Ute ska du vara nu.

Det är precis vad jag ska: Ut.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Va skönt att du gjort höst.Då är då ett "måste " klart. Tips ungstorka skivade äpplen i ugnen så så har du dem i en burk som du tar ur när du ska baka ,koka kräm eller göra te.Bara blöta dem före du använder dem utom til te förståss.