söndag 29 april 2012

Boksöndag...lugnt och skönt...

Har läst ut några böcker. Vad skönt att ha återfått så pass mycket ro att det går att sitta och läsa. Det var längesen jag läste så mycket som nu. Varit på en liten promenad med Mojo, katten. Det är eljest att uppleva promenad i sällskap. Om än bara en katt. Han ska stanna och lukta, kolla in något, testa om en gren går att balansera på och en massa andra saker. Nyfiknare katt finns inte. Idag vädrade vi alla bilarna. Han var in i varenda en och inspekterade ALLT. Jag förstår att han inte var nöjd med att vara innekatt. Han ser liksom bortom nästa hörn och undrar vad som finns där. Allt ska testas och undersökas. Ändå strövar han inte ensammen bortåt. Nej, han håller sig härikring. Är han ensam ute så kommer han snart in. Han är ingen knä-katt men en riktig sällskapskatt ändå. Promenadkatt.<3


Jag oroar mig för vårbruket. Markerna bortom oss är tydligen utarrenderade till en storbonde. Bara inte han blir påkörd. De maskinerna är så stora. De kör så fort förbi. Usch!

Rara grannarna räddade frukosten åt oss lördagmorgon. Mjölken var slut. Affärerna stängda. Barnbarnen var här. Fick låna en mjölkliter och frukosten blev räddad. Återställde den tacksamt idag. Det är fint att man kan hjälpa varann då det behövs. Jag ställer gärna upp med vad jag har åt andra. Bor man så här är det så fånigt köra till affärn om det fattas nån liten futtig grej. Dock....strösocker har jag nästan jämt slut på, det beror på  "skafferi-råttan" jag har. Den tvåbenta....Strö köper jag bara då jag vet det behövs. Jag  vill inte bli sockerfabrikens störste konsument. Det får räcka med bregottfabriken!

Nya räfs...huvuden (?) är inköpta. Tre röda plasträfsor utan skaft. De gamla plasträfsorna är spröda av ålder och pinnarna går av. Skaften är då hela och fina så då är det bara byta ut plastdelen och ta itu med förödelsen ute. Min gubbe har ju roat sig med att köra kring hela gårn i vinter. Jag har ett antal demolerade buskar, förstörd, bucklig gräsmatta med kala fläckar OCH en helt försvunnen torkvinda som faktiskt var rätt ny. Jo, jag har ifrågasatt vandaliseringen och fick till svar: "Jag glömde".... 

Jag hittade delar av torkvindan bakom "tvättbjörken", De ser ut som konstverket "Knäckt pinne" utanför Musikhögskolan i Pite. Kanske jag kan sälja dem som konstverk och göra mig en hacka på dem? ;-)
Nån som är intresserad?

Konstverken heter Marodöråverkan ett och två. varav den ena dessutom är i blänkande, renaste aluminium. Ring och bjud!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh skönt höra att jag inte är ensam om att ha en "tvåbent skafferiråtta"! Dessutom på samma matprodukt hihi! mm sköna söndag är alltid välkommen. Njut av Valborg nu. :D
Kram fr Anette E, Umeå