måndag 16 april 2012

En riktigt supersolig måndag!

Jag har rådbråkat med mitt samvete om en ny symaskin, ny klocka och typ badenbadenstolar. Vill ha två stycken stolar. Förnuftet vann. Lånade mammas symaskin igen istället. Klockan får vänta på bättre tider. Plaststolen får duga tills vidare. Vad jag är klok. Tråkigt klok och ekonomisk.

En litenliten guldkant i tillvaron är att jag köpte kopior på marimekkoskålar på EM som hade rea på just dessa. En del ondgör sig över dessa kopior. Jag tycker det är bra att det finns lite av varje. ALLA har ju inte outsinliga plånböcker... Jag gillar oxå kastelhelmi tror jag det heter. Ett sorts prickigt glas. Eller med pluppar. De ljusa nyanserna. Det finska glaset är vackert. Och dyrt.

Vidare har vi haft en hel del meningsskiljaktigheter här hemma om hur saker o ting är och ska vara. Jag kan förstå att om man lever i en "liten " värld, att det är lätt känna sig förbigången och bli förorättad. Men det betyder inte att det är okej att dra gränser åt andra. Nej, var och en väljer själv. Liksom jag väljer själv.
Jag har en söt liten tavla: " Tänk fel om du vill men tänk själv"

Igår satte jag en pizzadeg på 50 g jäst, 5 dl vatten, 4 msk olja och lite salt. drygt 12-15 dl vetemjöl. Lät den jäsa en halvtimma i pannrummet. Det blev till 4 plåtar fyrkantig pizza. Frös in dem i bitar. Lätt ta fram och värma.

Pizzasåsen: Finhackade gul lök och några vitlökar, fräste i olja och smör tills de fått färg, tillsatte vitpeppar, timjan, rosmarin och oregano och ett-två paket tomater, är det passerade, tar jag ett paket. är det krossade så tar jag två. En rejäl klatt tomatpuré eller två. Det får koka upp och sen puttra för sig själv på låg värme tills degen är färdigjäst. Salt kan du ta om du vill. Jag gör det inte för jag tycker det man lägger på - är salt i sig.

Ett tips: Billig kassler. Eller billig hel skinka  Hela bitar är dock svårt och pilligt att skära tunt när man inte har en skärmaskin. Jag kör biten helt sonika i köttkvarnen så är det lätthanterligt och det går bra strö ut i ett tunt lager på pizzorna då man gör många.

Gubben och jag hjälptes åt. Han passade gräddningen och stökade bort. Jag glömmer så lätt gräddningstiden och det var skönt slippa disken denna gång. :-))

Nu är det dags att lapa lite sol. Vädret är ju kanon!

Inga kommentarer: