måndag 30 april 2012

Majbrasan har falnat och mörkret breder ut sig

Det bjöds på våfflor i byagården som alltid vid valborgsmäss. Nästan hela byn sluter upp med släkt och vänner. Likaså några sommarstugeägare. Åsså jag. Drack några koppar gott  kaffe. Jag har aldrig varit förtjust i våfflor. Jag tycker om att göra dem men jag gillar inte att äta dem. Vid nio gick vi alla ner till hamnen och den stora brasan tändes. Det blåste friskt och brann så det knastrade och brakade. Vinden låg åt rätt håll. Västlig vind. Det blåste rätt ut över fjärden. En liten björkvedsbrasa brann en bit ifrån den stora. Jag grillade mina medhavda tre korvskivor där. Hade folie runt dem. Då kan man grilla i elden. Det är så många som trängs med sina korvar över glöden. Då går det snabbt och det är praktiskt kunna stoppa korvskivorna varsomhelst utan att de blir "förorenade". Språkade lite med några. Ungdomar smällde raketer och smällare. Andra hade sånadär tysta alternativ till smällare. Ljuslyktor. Jag gillar dem! Tänk vad skönt för alla skotträdda om alla använde sådana istället för det som visslar, tjuter och pangar.

Jag glömde mobilen hemma så tyvärr blir det inga bilder denna gång. 

Fick skjuts halva vägen hem, tog en skön promenad resten av vägen. Väl hemma plockar jag fram ett mousserande rosévin. Öppnar den och korken skjuter i taket och det låter som ett attans gevärsskott!
Så nu, kära vänner dricker jag ett... pissigt rosévin och ska strax fortsätta läsa en bok jag inte är så uppslukad av. Har dock ett snyggt glas och känner mig lite lyxig. Jag måste tillstå att ett fylligt gott rödvin är godare än det här rosévinet.

jag har lite dåligt samvete. Jag skulle ringa en vän efter att jag hade gjort mina ärenden idag men det belv så hektiskt med att fixa middag och sen hasta iväg till byagården så jag glömde totalt av att ringa. Inte bra. Nu är det så sent att jag får ta det imorgon istället.

Gubben? Nä, han skulle inte vara social idag så han stannade hemma och gick och lade sig tidigt.
Mojo däremot ville ut meddetsamma jag kom hem. En katta sprang från gården då jag kom hem. Det var mörkt så jag såg inte vem det var. Bäst jag går ut och kollar så det inte blir nåt onödigt råkurr...

Må nu så gott allihop!
Var ni än är.
Trevlig valborg!

Inga kommentarer: