måndag 23 april 2012

Så går vi mot ljusare tider....

Det är gudomligt skönt att dagsljuset stannar kvar allt längre. Jag älskar de föränderliga tiderna vi har här i norden. Djupblå stjärnhimmel och solstorm på vintern. Midnattssol, trolsk morgondimma och när kvällen går över till natt utan att det märks på sommaren. Härligt!

Idag har jag premiärat som ordförande på vårt styrelsemöte. Det är ovant att inneha den rollen i styrelsen även om jag har vanan inne när det gäller föreningsarbete. Men det är roligt och jag känner mig ödmjuk inför det stora förtroende jag fått från medlemmarna och jag hoppas verkligen jag kan visa mig värdig det förtroendet. Efter idag ser jag att det är viktigt att välja rätt dag till ett sammanträde. Det är inte bra kombinera det med andra aktiviteter. Det blir helt enkelt för mycket då. Allt vi gör är ju visuellt, det räcker med att nån har "fel" skjorta. Alltså en skjorta med visuellt buller som försvårar kommunikationen. Eller att bakgrunden är störig. Det är ansträngande att "lyssna". Man blir ögontrött och hjärntrött. Perceptionstrött.

Jag kan tänka mig det är ungefär som att försöka lyssna på någon som talar medans det pågår småprat och bakgrundsljud. Det går bra ett tag och sen blir folk trötta av ansträngningen att försöka höra den som talar i det omgivande surret eller bruset.

I våra lokaler har vi en väldigt god synmiljö. Men inte perfekt. Inte optimalt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är ännu. är den tekniska utrustningen inte tillräckligt anpassad till de behov vi har i styrelsen och föreningen? Borde vi ha ett ovalt bord? Finns det något jag inte tänkt på? Fler pauser och mera tid? Nåväl, vi får tillsammans utveckla det hela tiden till det bättre.
Rom byggdes inte på en dag. Det får ta sin tid.

Hursomhelst så ska det bli roligt jobba tillsammans i dövrörelsen i Norrbotten och fortsätta samarbeta med Västerbotten genom Skellefteå dövas Förening och Umeå Dövas Förening. Ett år går så fort. Första kvartalet är allaredan över och vi är inne i det andra......


3 kommentarer:

Agneta sa...

Du är härlig när du skriver inlägg. Att använda sådana ord i berättelsen. Inte bara denna inlägg även tidigare! :-)

Destiny sa...

Tack Agneta för dina uppmuntrande ord. Det är alltid roligt att få respons! Jag önskar att jag också kunde blogga på teckenspråk så det blir optimal tillgänglighet. Vad härligt det skulle vara..

Anonym sa...

Bra jobbat! :)
Ja vi får utveckla oss att hitta en lämpligt. Som Agneta skrev der är rolig med din skrivelse med vad kallas det ordvist?
/Siv