söndag 30 maj 2010

Äppelträdet är äntligen i jorden

Nu återstår att se om den klarar sig. Den fick tämligen omild behandling av gubben då den skulle fraktas hit så det vart två barkskador på stammen. Sen har den fått stå bra länge innan den kom i jorden. Imorgon sätter jag den ungerska syrenen. Den fick jag igår av min fd jobbarkompis. Ungerska syrener är tåliga så den ska nog klara sig bra här. Bondsyren har släta blad. Ungersk har liksom lite skrövliga blad. Bondsyrenen har stark doft. Den ungerska doftar ingenting just. Om nu någon undrar...

Lilla diktatorn är inte road av att sätta blommor. Nej, hon går sina egna vägar, hon. Hipsvips är hon ur sikte och jag hittar henne målmedvetet på väg nån annanstans. Den här gången skulle hon gå och gunga. "Men vi ska ju äta" försökte jag. "Jag ska gunga!" säger hon bestämt. "Å, då kommer mamma att sakna dig vid middagsbordet" försöker jag igen. Hon skrattar; "Inte behöver hon det. Jag är ju bara hääär och jag kommer ju sen förstår du väl." Ja, inga blommor blev satta idag heller. Jag gör ett nytt försök imorgonbitti. Morgondagens planering är: Sätta blommorna i krukor och få syrenen i jorden. Tvätta. Möte i Luleå på landstingshuset mellan ett och tre. Dessförinnan kanske jag hinner handla lite kläder. Mmhmm.. det verkar en smula tidsoptimistiskt för att vara jag. Jag är ju en riktig segpropp på morgonen. Måhända det går. Det får morgondagen utvisa.

Är det nån som vet vad det är för träd man satt längs efter Sundsgatan i Piteå? I mitten är det björkar. Dem känner man ju igen. Men de andra vid sidan om trottoarerna? Vad i all världen är det för något? Något avlånga gröna blad som är något ljusare än övrigt grönt. De verkar tåla stå trångt till och växa sig resliga och långa.

Jag överväger att dränka de närmsta myrstackarna i diesel. Eller kokande kaustiksoda eller kokande såpvatten. Har för mig att såpa är frätande på insekter? Kokande vatten går nog oxå. Det gjorde farsan min. Men de hade en vedeldad vattenvärmare. Kanske jag ska skaffa mig en sån? Och förklara myrkrig....

Inga kommentarer: