fredag 13 november 2009

Kaffestund

Tar mig en liten kaffepaus innan sista städrycket för helgen. Har förberett middan. Alltså skalat,skurit och lagt morötter i vatten och skivat lök. Mätt upp kryddor i en liten kopp. Det blir mustig portergryta med lök, morötter och svamp. Då gubben kommer hem med portern och svartvinbärssaften är det bara skiva och steka opp köttet, fräsa löken och svampen. Sen får det puttra ett bra tag i den mörkblåa gjutjärnsgrytan. Har inga enbär hemma. Ska gå ut och se om det finns några mogna på buskarna härute. Såg några i höstas. vet inte om de sitter kvar eller trillar av efter ett tag? Borta vid ladan finns massor med gröna enbärskart. Nästa år mognar de. Då ska jag plocka dem och torka dem i pannrummet.

Jag hann aldrig till glasmästarn. De jädrans lyktorna står kvar i "linneskåpet" i köket och "stör" mig. Nåja, det hinns väl med nångång. Att-göra-listan blir bara längre och längre. I helgen tror jag jag ska beta av en hel del på den listan. Kallt är det ute. Snön ligger ännu kvar. Jag har inte hunnit med nån skymningstimme än. Vill stanna upp och njuta av den. Helst med glögg. Blev jättesugen på glögg nu på stört. Ska be gubben lägga till glöggkryddor till inköpslistan. Han ska handla innan han kommer hem. Idag e det fredag ju. Då sak jag tända ljus vid vägen och lite varstans i huset.

Ha en mysig fredag.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Låter som festmiddag idag,mums.
Hoppas verkligen att kvällen blev bra.gorm ringde gubben nyss, förresten.Hörs i morgon.kram