söndag 1 november 2009

Väntat och oväntat besök ikväll

Halloweenfest hemma hos min bror. Han och sambon blev "portförbjudna". Deras tonåring ville ha föräldrafritt. De tog sin tillflykt hit. Vi gjorde en kycklingpaj i långpanna med sallad till. Gott och mättande. Mamma och pappa min dök opp precis då vi ätit. Det var roligt se dem. Bjöd dem oxå på mat. De hade ätit men lät sig väl smaka av såväl paj som sallad. Fixade kaffe och ställde fram en enorm godisskål. Hälften av godiset hade pappa med sig då han kom. Det är från honom stortjejen min har ärvt vurmen för godis.....

Vem minns inte festen som var tänkt vara städad och alkoholfri men som spårade ur med en massa okända, objudna gäster. Och ingenting blev som det var tänkt. Jag oroade mig en smula över brorsbarnets fest trots jag vet hon är schysst och inte för sina föräldrar bakom ljuset. De var själva en smula ängsliga för de minns ju oxå själva hur det kunde bli. Så fick jag reda på hur många som skulle vara på festen. Fyra. Då kan det knappast gå galet. Det gjorde det inte heller. Mellan halvtolv och tolv hade hennes kompisar åkt hem och de trötta föräldrarna fick sms om att de var välkomna hem. Slutet gott. Allting gott.

Nu är jag ensam kvar. Gubben sover. Alla ljusen har brunnit ut. Om det inte hade varit så sent och så långt hade jag farit till kyrkogården. Det är en sån natt. Det är fint att tillbringa en stund där. För en gångs skull är jag riktigt trött. Ska inte utmana ödet. Det är bara dumt köra bil då.
Tänker på flera av mina vänner som är värda mer än den ensamma kväll de haft. Jag ...skulle just skriva att jag är tacksam för det jag har ....och det är jag ... men inte för ALLT.

Nu är det bäst jag släcker ner
Gonatt.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Lyckad kväll ser jag.God mat och trevligt sällskap.
Skönt att det bara var fyra på festen för tjejerna.som du skriver så är det lätt det spårar ur om det kommer oväntade gäster även om hon är skötsam själv.
skönt med en nattstund för sig själv när gäster farit hem och gubbe sover.
KRAM