fredag 6 november 2009

Många tankar blir till många önskningar...

När jag är hemma med mig själv går det inte undvika att tänka. Jag listar upp saker i huvudet som ska göras allt eftersom. funderar på än det ena ,än det andra. Fantasin hjälper till väldigt bra oxå. Just nu önskar jag att jag hade allt material som behövs för att måla på sten, kunskap OM hur man målar sådär realistiskt lurigt. Vill vara fullfjädrad betong och träskulptör. Jag inser att jag har inte tålamod och intresse nog till det. Vad vill jag då med detta? Jo, på den här skogstomten full med sten, träd och buskar skulle jag vilja ha en räv sovandes på den gigantiska stenen, En par skogsduvor på stubben. Igelkottar på rad invid granen. Skator och korpar lite här och var. En hare i lingonriset. En grävling under enebusken. En björn baki ladan. En älg bland tallarna. (Planerna blir allt större och vildare!) Djur i naturlig storlek och figurer som smälter in i det befintliga utan att det blir plottrigt. En bonnkatt på trappen till friggebodan. Saker som tål att barn klättrar upp på eller tar i dem. Och som tål stå ute i alla väder.....

.......men här går jag och hostar och nyser. Verkligheten kallar. Verkligheten kallas städning. Dammeliminering. Idag ska jag röja det dörrlösa "linneskåpet" som står i köket och är förvaringsplats åt allsköns skräp. Torka skåpluckor och dammsuga och vaska. Ska jag bli klar med hela huset idag hinner jag inte med skafferiet denna gång heller. Nä.

Undrar om fågelmaten hos grannen tagit slut. Talgoxarna ryttlar här utanför fönstret. Som om de vill någonting. Så söta de är. Ljuvliga små varelser. Härligt att de finns. Vad trist det vore annars. För dem får man ju se vareviga dag till skillnad från räv , hare och älg. De befjädrade luftvirtuoserna. Å usch, jag ska gå ut och ta bort nått vidrigt. En talgsida som sitter oppe sen i fjol vintras. Nu SKA den bort!

Ha en härlig dag!

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Tror du varit hemma för länge nu!
Fantasin skenar iväg.Säkert att du inte har feber?Hi,hi.Nej, förstår vad du menar och visst vore det fint med alla "skulpturer".Tips!
Skaffa en finnspets(ser ju ut som en räv).Hämta kottar här till våren.Björn bakom ladan har du eller har ju haft.Skator gör tora ceder.Kan säkert göra duvor oxå.Kostar multum.Älgen kommer väl självmant snart och äter på rönnarna och katter finns att få hur många som helst.
Skämt å sidor.Det är kul att drömma så håll drömmarna vid liv.Kram