fredag 11 januari 2013

Det går inte som jag tänkt....

Jag försöker ha framförhållning. Verkligen. Ändå så blir det bara knas. Jag fyllde i papperen som skulle iväg idag med posten. Insåg att jag skulle skicka med ytterligare två blad till för att det skulle vara giltigt. Jag hade ETT frimärke hemma. Kuvertet ska förstås ha två. Som jag inte har. Ser postbilen dra förbi, vända och fara. Brevet MÅSTE iväg idag. Det är försent att stoppa ner det i byns postlåda. Nästa närmaste postlåda är en mil härifrån men töms tio på morgonen. Den andra är två mil härifrån och töms klockan fem. Så jag kör sammanlagt fyra mil och köper ett frimärke till och postar det sabla brevet som kommer iväg idag! Passar på att handla mat och tanka och fönstershoppa när jag ändå är på vift. Och varva ner.....

Här hemma ser det ut som om vi är i färd med att flytta fast jag bara plockat bort julen. Städningen har jag inte kommit i gång med. Inte heller bestämt mig för vad som ska upp. Gardiner och sånt. Välja färg. Budgeten tillåter inga nya inköp så jag får vackert ta vad jag har och göra det bästa av det. Drömmer om en klädkammare, en såndär walk-in-closet, heter det så? men inte med kläder utan där gardiner, dukar, kuddöverdrag och sånt finns hopvikt, upphängt och uppradat, lättöverskådligt. Vad kul det vore med ett litet sånt rum!  Det är så lätt att en duk försvinner under de andra och man glömmer att den finns. En vän har utrymt en av sina garderober och hänger upp alla sina gardiner i den. Smart! De har inga vikta veck och hänger där allihop, raka och fina.

Mina gardiner ligger i kartonger. Kartongerna är i alkoven. Så blir det när det är snålt om utrymme. Det går det också. Dukarna och kuddvaren i byrån. Lakanen i den stora gamla rejäla jättebyrån som följt mig överallt genom åren. Den kommer från Ströms. Den stora norrbottensgården mittemot mitt föräldrahem. Jag älskar den byrån! Den är så stor att man någon gång i tiden sågat den i två delar för att lättare kunna flytta den. Tänk, allt den varit med om ...

Det är något visst med riktigt gamla bruksmöbler.

Inga kommentarer: