tisdag 29 januari 2013

Tiden och jag

Vi har aldrig varit kontanta med varandra. Så fort jag är inblandad går tiden helt eljest. Så har det alltid varit. Undrar om mamma gick över tiden med mig? Säkert....Hur jag än gör så vill det sig inte funka som det gör för andra. Ja, jag är ju van. Andra kan få det lite omständligt med det. Nå, ingen är perfekt.

Allra minst jag. Nu är det tänkt att jag ska äta sunt, leva sunt och gå på mina hjärtträffar. Hm. Jag har inte fått en krona än i ersättning. Jag får ta vad som finns i skafferi, kyl och frys, låta bli bilen så mycket jag kan och har inte råd åka på hjärtträffar än. Så knasigt!

Idag blev det fiskpinnar ( Jaa, jag vet. Inte precis bästa hälsomaten. Men det är gott nån enstaka gång.) med spenatstuvning och blom- och grönkåls-mos. Pressad blodapelsin på fiskpinnarna och massor med citronpeppar. Urgott. Det hade räckt till två matlådor också. Gubben tyckte det var så gott så det blev inget över. Nehepp. Jag blir lite kluven där. Roligt att min mat är SÅ god. Är den god blir det "dyrt". Hm. Utan ersättning från staten blir det ju att vända på slantarna. Varje matlåda är "dyrbar". Usch, det känns lite jobbigt med det här resonemanget för mat är mat! Det vill man inte snåla med.

Det måste jag säga, att barna aldrig har saknat mat medans de bodde hemma. Hm, måste fråga vad Lilla mamman minns? Jag minns att jag handlade och trixade i det längsta och var jätteduktig på att få ihop det. Idag är jag lite slöare, bekvämare. Jagar inte på rea sådär som förr. Det går ju åt så lite då man bara är två.

Tvättade skorna idag. De håller längre om de tvättas då och då. Jag är så tacksam för de maskiner vi har. För det rinnande vattnet. För elen. För värmen. Jag kommer aldrig upphöra över att tycka att det är jätteskönt och underbart att ha det. Liksom ett hem. Jag måste ha varit en hemlös trashank som inget ägt,  i mitt förra liv! Amish kanske? Varje kväll tappar jag upp vatten i vattenkokaren. Bara utifall att. Bra att borsta tänderna med OM vattnet blir borta. Om och utifall att följer med mig i livet. Det har nog Lilla mamman märkt. För ibland kan jag skicka med henne sånt som kan vara bra att ha och slippa köpa själv. Som hushållets förbrukningsvaror. Tvål, tvättmedel, typ.Dem kan ju inte Gubben äta opp. Sånt går bra hamstra upp ett litet förråd med. Djupfrysta grönsaker också. De får vara ifred.

Igår kom syrran oförhappandes förbi. Med sig hade hon två sorters riktigt spännande te. Den ena inköpt i en tebod i Uppsala som min barndomsvän äger. (Det var en nyhet för mig. Rolig nyhet!) Vad jag blev avis! Oh, vad roligt öppna en tebod med....Embla eller Lovis eller nån annan god vän. Så kul! Barndomsvännens mamma ser ut som Bambi minns jag. Barna hennes också. Stora, stora, vackra rådjursögon.  Iallafall, därifrån kommer Kalahari-teet. Uppfriskande gott. Doftar apelsin och är ett rött te. Det andra var från någonstans i Skåne och är vansinnigt urgott! Chili choklad- te. Jag dricker te hela dagarna. Kaffe måste jag ha på morgonen. Annars sover jag hela dagen. Morgonte med koffein funkar bra också. Ja, sånt finns. Sant!

Det ligger döa näbbmöss på altanen. Simba lämnar presenter här. Han kan väl lämna dem hemma på sin egen altan! Fast lite gulligt är det väl. Fina Simbapojken. Mojo bara sover och sover. Jag blir nojig till slut. Är ingen cool matte. Nä, jag är nojiga människoslaven. Öppnar dörrar och fönster och passar upp på livsnjutaren i allt han vill. Så är det när man har en "aristocat". ;-)

Nu ska jag gå och obarmhärtigt vinna WF!

Må väl. Kramas mera!


3 kommentarer:

norrskensflamman sa...

Vad jag tycker om att läsa din blogg även om jag inte skriver komentar så ofta. Den är så fin ,intressant och fängslande.
Kram min vän.

Anonym sa...

:-) sant, alltid roligt läsa!! Kram/
L

Anonym sa...

Tack go' vänner! Kul få feedback. Det är guld värt! Kram!