måndag 1 juni 2009

Räddat rosenhallon

Bakom lilla nästet kom det upp små rosenhallon. Rotskott från de gamla som jag flyttat eftersom de växte tätt intill vägg och grund. Räddade de små skotten och flyttade dem in i skogen vid en solig sten. Drällde dit gödsel och jord. Hoppas de ska trivas där. Det var dagens bedrift. Så skönt kunna göra nånting utan att klappa ihop! Bra är det inte än. Men mycket, mycket bättre. Har till och med sovit middag i två timmar. Hade svårt sova inatt.

Skogsstjärnan blommar nu. De är så himla fina. Stjälken är ju nästan obefintlig. Fantastiskt att det kan bli en sån fin liten vit stjärna med den där ynkliga näringstransporteraren. En dvärgsyren sätter blomskott. Har tre sådana dvärgsyrener. Vita ömtåliga ena. Fryser tillbaka vareviga vinter. Säkert fel växtzon. Inte särskilt roliga. Jag gillar se träd växa upp och bli stora och maffiga. Suktar efter vanlig blålila bondsyren.

Två sval-par bor här på gården. De gnetar på som attan. En skata hälsar på varje morgon. Alldeles ensammen. Sidensvansarna har gett sig iväg. De mellanlandade nog bara här och vilade opp sej. Alla tre holkarna är befolkade. Det är visst ett väldans kvittrande här enligt andra. Jag hör dem aldrig. Men jag ser dem. En kväll innan jag vart sjuk hörde jag en massa liv. Det var inga fåglar. Det var skottkärrhjulet som gnällde. :-))

Sa jag att gubben fällt en massa tallar och nån björk. Allt är kapat och kluvet. En stor vedahög ska torka och sen ladas in i vebon. Jag kommer att få plocka en massa kvistar i sommar. Det ser jätteskräpigt ut i skogen. Nog finns det att göra här alltid. Till helgen ska jag hämta allt från stugan. Hur det nu ska gå. Jag kommer att behöva en lastbil allra minst. Och hjälp.
Nog finner jag råd.
På nåe sätt.
Nästan allt går, bara man vill.

4 kommentarer:

norrskensflamman sa...

Ska väl inte skratta men det lät så kul det om skottkärrehjulen.
Bunta och bind ihop växterna då du skakat av jorden ,då rymmer du ju en hel handelsträdgård i en peugeot
Gorm "måste"flytta hem lusthuset.Det ni kallar hönshuset.
Därkan vi välsitta nästa gång det är surisar pågång.
Stugan å hämta !ja just det, då hoppas jag på besök av dig .

Destiny sa...

Jaaa, det blir nog inte han utan jag som får ta hem Buren och alla plattor,växter...allting.
Vete gudarna när jag lär blir klar då jag gör allt själv. Om jag alls hinner ranta nått. Men det kan vi höras om då det närmar sig.

Ulliz sa...

Ja allt går..:-)

norrskensflamman sa...

Men hallå!!!!
Vad fn ska han göra då som inte hjälper dig?
Vilken dålig stil.
Sätt han i buren då du kommer hem med den, och skriv en skyllt.Detta är tack och lov en utdöende art på¨sikt.
Ännu finns det dock så många ex.så arten är långtifrån utrotningshotad.