fredag 21 augusti 2009

Längtar ut på sjön...

Det drar i mig hela tiden. Masade mig till jobbet i morse. Har suttit här i Rucklet hela dan. Fick en hel del gjort medans solen sken och ljumma vindar blåst förbi min öppna dörr. Jag blir fast på land ikväll och imorgon. Möjligtsvis på söndagen ges tillfälle att andas sjöluft/ havsluft. Mitt kastspö har väl rostat ihop vid det här laget. Dragen med. Fast nuförtiden är det mesta gjort av plast och annat så de rostar inte som förr. Det är verkligen längesen jag fick napp. Längesen jag fiskade med spö. Spänningen när det rycker i linan, Ska den hålla? Vad har jag fått på kroken?

Å, vad jag blir sugen! En bautagädda nappade vid Rävagrundet sent en kväll för ett par år sen. Jag hade ett färgglatt stort fint drag och en pytteliten tafs. Gäddan drog iväg med draget. Hon bara snärtade till med huvudet och där satt jag med slak lina och såg det blänkande fina draget och gäddfan dra iväg. Väldigt snöpligt! Oroade mig sen för gäddstackarn som måste dras med det tunga draget i eviga tider. Man försäkrade mig att antingen fångar nån annan den och blir glad åt ett extra drag eller så trillar den av. Gäddor svälter inte ihjäl med drag i läppen.
Hm... ja, jag vet inte, jag.

Fredag och surströmmingspremiärhelg!
Ha en härlig helg!

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Nog vore det skoj att få vara ute och fiska en dag som denna.
Min storsta fisk som jag fått någon gång vägde 9kg och var en torsk, var på Lofoten. i Norge