söndag 23 augusti 2009

Lilla familjen har åkt hem..

LillTorres gjorde två mål igår. Han var så stolt. De vann sista matchen. Medans han och mamman var på fotbollen följde Lilla Hon med mig på jobbet. Det var möte där. Mycket folk. Det bekom inte henne någonting. Hej viftar hon till allihop. Sen höll hon mig sysselsatt ända tills hon blev hämtad halvfem. Vilken energi! Hon knatade runt med sina bestämda steg och en sorts medveten målstyrning. Än fann jag henne skurandes en toastol med medel och allt, än var hon i köket och snodde en tomat, än satte hon sig i skuffen på syrrans bil och konverserade med Rutan ( syrrans berner sennen) , än bjöd hon mötesdeltagarna på låtsaskaffe med mjölk och sockerbit. Hon stal hela mötet förresten. Det var inte många som kunde koncentrera sig på enbart mötesfrågorna. Enda stunden jag fick sitta ner längre än en halv minut var då hon fick mat. Det serverades köttbullar och mos och surisar efter mötet. Hon ville ha köttbullar. Hon upplyste mig om att idag åt hon inte surströmming. Nähä, tycker du om surströmming då? frågade jag. Nej, inte idag svarade Lilla Hon.....Sötunge.

På kvällen var vi på surströmmingsfest gubben och jag. Väldigt trevligt, mysigt, roligt och framförallt gott! Fick veta vad den där nävan heter. Vit tuvsippa. Är sippor och nävor samma sak eller släkt med varann?

Idag är det pissväder. Det var så fin början på morgonen, Solen sken och inga vindar blåste. Det höll inte i sig. Ånej, här sätts käppar i hjul för eventuell båtfärd. Himlen mörknade och regnet kom. Jag ska istället gno upp en stor sten, sätta två rosor, en riddarsporre och lite vit tuvsippa idag. Åsså ska jag baka.

Det får bli en Skön Söndag hemma trots vädret.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Förstår att lilla hon stal hela showen. Hon är ju bara himmla söt ,katig och frammåt.Ett riktigt stjärnskott.Krama hon från din kompis Ewa (hon känner ju mig så)
Eftersom du nu har så mycket blommor och blader så undrar jag om det blir nu i höst eller till våren som du öppnar din handelsträdgård?? Tänkte komma förbi och handla då.