onsdag 28 oktober 2009

Full rulle

är det här från arla morgon till kväll. Lilla familjen är här sen måndagmorgon. Lilla mamman gör hemtentor och barnbarnen håller mig sysselsatt nonstop. På kvällarna är jag redigt trött. Idag har vi varit söderöver. Hälsat på på morfars jobb. Tittat på gigantiska hovar, luktat på hödoftande andedräkt och kikat genom elstängsel på fyra pälsiga equusar åsså matat dem med lite morötter. I hagen bredvid fick två gråsvarta får. Dem har vi oxå gluttat på. De var inte lika roliga. Vi tittade på dem och de tittade tillbaka. Lilla diktatorn förkunnade: Men ni ska ju säjja Bääääh! De glodde tyst tillbaka. Lika tyst var det i hästhagen. Ni ska säjja Jiiihaa! säger lillungen bestämt. Så vänder hon sig mot mig och säger varmt och innerligt: Å, jag ääälllskar hästar! Mmm, jag med. Det e mormors lillunge det. Rätta krutet. Hästar måste man bara älska.

Vi hann med en sväng till dövföreningen. De små härjade i den stora lokalen och vi vuxna försökte få en vettig pratstund mellan varven. Sen drog vi iväg till bror min och hans familj. Den inbegriper två katter. En stor loj snäll röd bonnkatt och en gråvit burmakorsning. Diktatorn härjade vilt med dem. I den mån hon kunde. Tur de kan gå undan när de blir less. De delade inte riktigt diktatorns förtjusning över vad man kan göra med katter. Nu är vi hemma och de små sover. Jag har fått klåda i ansiktet och på armarna. Via Diktatorns närkontakt med missarna som jag tyvärr inte tål alls. Har dessutom slut på allergitabletterna.

Risslan blev fin med en svart kruka med enris i och en ljuslykta bredvid. Imorgon ska jag mäta glas till de andra lyktorna och beställa hos glasmästarn.

Ha det gott!

2 kommentarer:

Agneta sa...

Dina barnbarnen har haft trevlig utflykt söderut ;-) Och tusen tack för att ni tittade in så det blev liv i DF när jag jobbade ensam . hihi. Gör det gärna igen. De tär ju alltid kul att se lillatösen som man glömde bort hur våra barn var så små. hihi Vila dig emellan så orkar du sköta dem!!

norrskensflamman sa...

Så skoj för barnen att få va och uppleva en massa kuliga saker med mormor.
hon är för go den där lilla diktatorn, glimten i ögat och försigkommen.
Det är säkert jättemysigt ute hos dig med alla lycktor och pynt.Kram