lördag 24 oktober 2009

Hösten är slut. Vintern är här.

Jag brukar ändå alltid ha något att göra. Idag vet jag inte alls vad jag ska ta mig för. Är lite matt och tar det lugnt. Borde komma igång med att måla skafferiet. men det får vänta till måndag så inte andra störs av kaoset som blir. Ute är det alldeles vitt. Höstfärgerna suddades ut av vita snöflingor som lagt sig överallt. Från varma jordfärger till kallt vitt. Jag har ljust vårgrönt i köket i ren protest. Lite rosa och lila till. Mhm...knäppigt, jag vet. Jag HAR varma höstgardiner nånstans. Det får anstå till nästa höst. Nästa byte får bli inför julen. Det är ju snart. Då blir det idel rött. Lite pynt som ska fram. Rött, ja...varje år har jag en nyckkelpigeanhopning i östra köksfönstret nertill till vänster. De övervintrar där, de söta små pigorna. Hur gör dom? De måste skicka ut nån sorts signal: "Hallå, här är vi! Kom hit och vintra in med oss andra." Eller? Genetiskt betingat med övervintringsplats? De här fönstren är ju femti - sexti år. Ja, Gudars skymning. Om jag byter fönster så förlorar de stackars pigorna det där stället. Vart ska de då ta vägen? De är nyttiga, ekologiska och allt det där och inte så mångtaliga som de var då jag var barn. I något tv-program såg jag att de bytte plats med varann för att hålla värmen. Gull-pigorna. Jag gör en litenliten varningsskylt, typ: Aktas! Här bor vi. Så ingen stör dem i vinter eller dammsuger opp dem till våren. De är färre i år mot för ifjol. Äter fåglar nyckelpigor? Med den färgen borde de smaka illa. Starka färger är ju varningsfärger...ska kolla på nätet.

Jag går ut och flyttar undan giggen så den inte är i vägen för traktorn. Tar en kort promenad.
Hejsvejs!

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Men se det snöar...här började det falla lite snö. hoppas att det inte blir kvar.Vill inte ha vinter och kallt.
Skoj med små pigorna,tänk att man kan ömma för så små varelser.Skulle man göra det även för spindlar om dom låg still???
Här är grått inne och ute.Stora tryckardagen gu bevars.
På tal om gardiner så har jag väldigt skira 08a stuket du vet.alltså inga alls.
ha fortsatt trevlig helg,Kramen