torsdag 25 februari 2010

Räkningsdax!

Nu ska våra surt förvärvade slantar gå till alla andra. Ja, så är det väl för oss alla vareviga månad. Tänk om man kunde ha en helt betalningsfri månad? Hisnande tanke. Härlig tanke. Dock bara en tanke. Iallafall här....
Surt och surt...A-kassepengarna erhöll jag ju efter att ha kryssat ett antal kryss i de rätta raderna på de rätta ställena. Underskrift och frimärke. Posta i gula lådan vid vägen. SÅ jobbigt är det ju inte. Ynkligt liten summa är det dock man får. När man får det. Mhm, jag har jobbat sen -84. Varit arbetslös under ett helt år och lite till, en gång. Och så nu från i höst till nu för en vecka sen. Jag har trots allt ändå mestadels haft ett jobb att gå till. På det stora hela. Om man nu ska se det så. Betalat en massa skatt, räkningar, avgifter och allt vad det nu är. Ändå går Sverige back. Drar ner och effektiviserar hela den offentliga sektorn. Barnomsorgen, äldreomsorgen, försäkringskassan, arbetsförmedlingen. Ja, allt. Nej det var inte sant. Arbetsförmedlingen får resurser till att anställa och utöka. För de har ålagts en hel del. Och får ta över en hel del från andra instanser. Ett tips. Sök jobb på AF! DÄR finns framtiden. Iallafall just nu. Dit kommer en hel del av våra skattepengar att hamna. Tro mig. Bli handläggare.


Nej, nu får jag lägga av med mitt ordgafflande. Räkningarna väntar. Soffan oxå. Räkningar-soffa-räkningar-soffa- gå o röka-räkningar-soffa......
Soffan vann! Räkningarna gör jag sen, om en liten,liten stund.
Först av allt: Ett litet bloss!
Tjenamoss

2 kommentarer:

norrskensflamman sa...

Gå till alla andra är ju rätt men ändå inte.Det är ju tjänster du "köpt" men en betalningsfri månad vore inte helt fel.Då skulle säkert de ynka kronorna extra kännas som en hel förmögenhet.Jobba på Af skulle nog inte va så betungande om jag tänker vad de har uträttat för mig.Jag gick en kurs genom dem en gång.Vi var 13 elever jag frågade hur många av dem som fått jobb med hjälp av dem och det var hela 1st å inte var det jag.

Pia sa...

Usch ja, räkningar.. jag jobbar 75% o får sjukersättning 25%.. det blir man inte direkt rik på, men vi klarar oss..
Men nog är det lite ångest att göra räkningar! Usch!

Ja, jag vill inte att mina läsare ska sitta och fundera på vad som hänt mig.. Det vore inte kul! :o(

Nu går jag oxå ut o tar ett bloss! ;o)