onsdag 2 maj 2012

Det tinar bort bra här..

På hösten längtar jag efter snön för när allt är snöklätt blir det så mycket ljusare i vårt långa vintermörker. På våren blir ju dagarna längre och längre och då behövs inte snön för ljusets skull. Då längtar jag efter att snötäcket ska krympa och lämna plats till allt som kommer opp ur marken. Den första skira grönskan är skön att vila ögonen i. Undrar om den ryska blåstjärnan kommer att blomma. Om den klarar sig här i magerjorden?

Av alla växter och perenner jag hade ute på stugan har bara en bråkdel klarat sig. Det beror inte på klimatet, inte heller jorden. Nej det beror faktiskt på Gubben som är blind för allt vad ädlare växter heter. Varje år är det något nytt som blivit överkört, demolerat eller avklippt. Varje år funderar jag på att lägga av helt och skippa allt vad trädgård heter. För min egen sinnesros skull. Men så ser jag något tjusigt eller rörande näpet som jag vill ha med mig hem och då trillar jag dit igen.

Idag blåser det hårt ute. Det är lite svårt att se vad det är för vind. Sydlig tror jag. Ser inte om det är sydvästlig eller sydöstlig vind. Det jag ser är att tallarna blir ordentligt omruskade i sina barrklädda grenar.
Tur jag inte hunnit räfsa än. Det blir mycket skräp på marken idag.

Mojo mår finemang idag. Han var riktigt kelsjuk så jag passade på gå över honom med furminatorn och fick ihop en stor pälsboll innan han blev less.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det vore enkelt att ställa träpinnar de höga vid varje buska minst 2 st så man kan ju inte köra över....
Kram Siv

Destiny sa...

Siv, det är ingen idé. Om man inte ser en hel stor torkvinda så ser man inte pinnar heller.. ;-)